Международната рейтингова агенция Fitch Ratings потвърди дългосрочния кредитен рейтинг на България "BBB-” в чуждестранна и местна валута, със стабилна перспектива. Потвърдени са и таванът за рейтинг на страната "ВВВ+”, както и краткосрочният кредитен рейтинг в чуждестранна валута F3.
В положително отношение, рейтингът е подкрепен от доброто състояние на публичните финанси и от благоприятното развитие при външните финанси на България. Като ограничаващ фактор при оценката се посочва нестабилната политическа перспектива, пораждаща риск от блокиране на структурните реформи. Тези реформи са необходими за ускоряването на дългосрочния потенциален растеж на икономиката и за достигане равнището на БВП на глава от населението при страните с по-висок кредитен рейтинг, съобщиха от Министерството на финансите.
Fitch прогнозира среден реален растеж на БВП от 2.8 % за 2017-2018 г., който е ревизиран нагоре от 2.4 % – прогноза, направена преди шест месеца. Тези очаквания за по- висок растеж, над текущия среден темп от 1.8 % за последните пет години, предполагат по-бърза конвергенция в дохода на глава от населението към страните, които са оценени с по-висок кредитен рейтинг.
Изпълнението на бюджета е благоприятно за 2016 г. и от агенцията прогнозират дефицит от 0.9% на начислена основа, вместо първоначално планирания дефицит от 1.9%.
Рейтингът на страната е подкрепен и от положителното развитие на външните финанси. Продължаващият излишък по текущата сметка през последните години и високото равнище на международните валутни резерви осигуряват стабилност на валутния борд. Fitch посочват факторите, които индивидуално или колективно биха предизвикали повишаване на оценката за рейтинга. Това са по-силен потенциален растеж на БВП и ускоряване на процеса на конвергенция; продължаващо подобряване във външните финанси на страната; фискална консолидация, която поддържа стабилността на публичните финанси.
Според агенцията, основните рискови фактори, които индивидуално или колективно могат да предизвикат негативни действия по рейтинга, са материализиране на условните задължения на държавата, свързани с държавните предприятия и/или банковия сектор и по-висок бюджетен дефицит, който ще се отрази в бързо нарастване на публичния дълг.