От днес започна първият тестови етап от тол системата, съобщи председателят на Управителния съвет на АПИ Георги Терзийски в сутрешния блок на БНТ. Според Закона за пътищата тол системата за превозните средства над 3,5 тона трябва да бъде внедрена от 16 август и стартиралият от днес тест период е симулационен, за да се провери свързаността и интегритетът на основните пет компонента на системата, а именно таксуване за изминато разстояние, правоприлагане, обслужване на клиенти, плащания и управление на плащанията, информационната сигурност и устойчивата работоспособност на системата. След приключването на този тестови етап и след установяването на интеграцията на компонентите ще започне вторият етап, който е свързан с реалното набиране на данни от бордови устройства, монтирани на транспортни средства, обясни Терзийски.
Председателят на УС на АПИ подчерта, че по договор срокът за изпитване на системата е шест месеца. След завършването на първия тестови етап от три месеца в следващите три ще се изследва финансовата устойчивост на системата, обясни Терзийски и подчерта, че 67% от гражданите считат, че тол системата е необходима както за устойчивостта на пътния сектор, така и за осигуряването на справедливост при използването на републиканската пътна мрежа.
Председателят на УС на АПИ подчерта, че в момента върви процес на установяване на тарифите и на обхвата на пътищата, за които превозните средства над 3,5 тона ще плащат тол такси за изминато разстояние. Той посочи, че обхватът на системата от 10 800 км е регламентиран в договора за изпълнение, но в момента се изработва актуализирана карта, която ще отчита класа на пътя, неговото състояние и свързаността, която той осигурява между населените места. По този начин за пътищата в недобро състояние ще има нулева ставка и се надявам до месец да имаме проект за обхват и за участъците с без такса, съобщи Терзийски. Той подчерта, че разговорите с превозвачите продължават и предложеният на 1 април т. г. размер на тол таксата за автомобили от 3.5 тона до 12 тона е най-ниският за Европа. За превозните средства с маса над 12 тона размерът на тол таксата е среден за Европа. Това е най-консервативният вариант предложен от консултантите от Световната банка, но той подлежи на анализ както по отношение на вътрешното диференциране на таксите, така и по отношение на обхвата на пътищата, които ще бъдат таксувани със съответните диференцирани ставки.
Предложили сме за обсъждане най-консервативния вариант на тарифите за тол таксите. Това е вариантът, в който ние събираме средствата, необходими за изграждането и поддържането на цялата републиканска пътна мрежа, заяви в сутрешния блок на bTV Радослав Влахов, член на Управителния съвет на АПИ. Сега трябва да видим къде е допирната ни точка с транспортния бранш, която двете страни можем да приемем – съответно бизнесът като разходи, а държавата като приходи, посочи той.
Поддържането на инфраструктурата и сигурността на пътищата изискват приход. При сегашната ни ценова политика с винетките на година се събират около 360 млн. лв., 250 млн. лв. от които идват от леки автомобили и 110 млн. лв. от тежкотоварния трафик, коментира Влахов. Видно е, че тежкотоварните автомобили разрушават много повече пътната инфраструктура и се стремим да направим модела справедлив, добави той. Относно увеличението на цените Радослав Влахов припомни, че има доклад на СБ, според който при консервативното тарифиране стоките от първа необходимост ще поскъпнат средно с около 2%.