България отново е изправена пред риска да не усвои близо 1,3 млрд. лв. по старата Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007-2013 г., които са разплатени авансово от бюджета по проекти на общини и фермери, но няма да бъдат върнати от Брюксел заради поредния провал в избора на Независим сертифициращ орган. Опасността идва от това, че само четири месеца преди крайния срок за усвояване и признаване на средствата от стария програмен период Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени за четвърти път като незаконосъобразно решението на министъра на земеделието и храните за избор на външна фирма, която да сертифицира направените от Държавен фонд "Земеделие" разплащания по Селската програма.
Тази година обаче рискът е още по-голям, тъй като до крайния срок за признаване на средствата по ПРСР остават сачо 4 месеца. Припомняме, че България няма сертифициращ орган заради многократно оспорване на процедури по избора още от 16 октомври 2013 г. Избраната фирма трябваше за срок от четири месеца да одитира четири финансови години на разплащания на европейски средства за земеделието ни, включващи периода от 16 октомври 2014 г. до 15 октомври 2018 г.
Производството по преценката за законосъобразност на процедурата е образувано по жалба на "Делойт България" ЕООД, става ясно от съобщението на Комисията.
КЗК е установила, че на първо място възложителят се е позовал на Насоките на Европейската комисия, но не ги е предоставил в техническата спецификация, което се явява съществен недостатък. Така участниците са били принудени да подпишат декларация, че ще се съобразяват с документ, с чието съдържание ще се запознаят впоследствие.
С допуснатия пропуск в документацията за потенциалните участници не е възможно да спазят Закона за обществените поръчки (ЗОП), който изисква да се подготвят оферти съгласно одобрените от възложителя условия, посочват от КЗК.
Освен това юристите са установили, че методиката за оценка на предложенията не съответства на изискванията на ЗОП и на практика не дава възможност за обективен избор на изпълнител на обществената поръчка. Въз основа на тези нарушения КЗК е отменила решението на министъра на земеделието и храните, с което се открива нова процедурата за избор на Сертифициращ орган.
Припомняме, че заради липсата на сертифициращ орган към фонд "Земеделие" в края на 2013 г. Грудев подаде оставка като изпълнителен директор на Фонд "Земеделие" в правителството на Пламен Орешарски. "Напуснах фонда, защото смятам, че без сертифициращ орган Фонд "Земеделие" не може да работи", коментира тогава ексшефът на фонда, който в последствие стана служебен агроминистър, а в момента е зам.-министър на земеделието.
През октомври 2014 г. като министър Грудев предпочете избора на външен одитор на фонда да стане с пряко договаряне с четири големи одиторски компании, като се мотивира с форсмажорните обстоятелства тогава. Според него това беше единственото решение за бърз избор, за да бъде изготвен и изпратен одитния доклад. Целта на служебния министър беше страната да има избран Сертифициращ орган през първата десетдневка на октомври.
Тогава служебният министър се разбра с Брюксел за отстрочка до края на януари за представяне на одиторския доклад за направените плащания по ПРСР през 2014 г. Това междувпрочем направи и земеделският министър на Орешарски – проф. Димитър Греков, който пък възложи с пряко договаряне на "Делойт" да завери изразходваните средства по ПРСР за финансовата 2013 г. в края на юли 2014 г.
Сега министърът на земеделието и храните Десислава Танева на свой ред трябва да моли Еврокомисията за разрешение за представяне на поредния одиторски доклад със закъснение. Въпросът е докога Брюксел ще дава разрешение за нещо толкова рутинно, което винаги се възпрепятства по една и съща причина – липсата на външен одитор заради некадърността на чиновниците в държавата да проведат една коректна обществена поръчка, която да не може да се атакува в КЗК.