Най-предпочитан и от гражданите, и от администрацията, и от експертите е вариантът за доизграждане на Автомагистрала "Струма" в участъка през Кресненското дефиле, който предвижда строителство на ново трасе с двулентов път източно от дефилето през Стара Кресна до Симитли и използване на съществуващия сега път в другата посока от Благоевград към Кулата. Това съобщи в Благоевград регионалният министър в оставка Лиляна Павлова.
"За мен е удовлетворяващо, че ние имаме до голяма степен консенсус, с изключение на 1-2 екологични организации", каза още министърът. И изрази надежда, че екоактивистите няма да успеят да спрат проекта, въпреки всекидневните жалби, които подавали в ЕС срещу изграждането на участъка.
Павлова призова доизграждането на АМ "Струма” "да бъде национална, аполитична кауза, която през 2017 г. има всички предпоставки да започне своята реализация”, защото иначе има риск проектът да остане без европейско финансиране.
Новото трасе ще е с тунели и виадукти с до 300 м височина. То е част от четири варианта, които са били обект на допитване.
"Вариантът за цялостното изнасяне на ЛОТ 3.2 на автомагистрала "Струма" на изток би бил много, та дори и двойно по-скъп от варианта за разделено преминаване”, подчерта тя.
Именно за изнасяне на аутобана извън дефилето настояват екоактивисти, които твърдят, че магистралата ще застраши дивите животни в региона, припомня бТВ.
"Това ще удвои финансирането, което далеч ще надмине възможностите и наличния разполагаем ресурс. Не съм сигурна също дали от екологична гледна точка този вариант е приемлив, защото данните показват, че така или иначе Кресненското дефиле не е само съществуващия път, който имаме долу, но и във високото има защитени местообитания, защитени видове”, коментира Павлова.
По думите й при направеното проучване сред 500 души в региона и 1000 в национален мащаб не е установено притеснение у гражданите от евентуални екологични проблеми, което показвало, че хората преди всичко се притесняват за човешкия живот.