Обсъжданата спогодба с Турция не защитава интересите на автомобилния ни бранш, а ощетява страната ни с десетки милиони евро. Това заяви инж. Койчо Русев, председател на Съюза на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ) и Управителния съвет на Националната транспортна камара пред агенция "Фокус”.
Никъде не се третира въпросът за разрешителните и по-специално тяхното заплащане. В момента има платими разрешителни с платена "входна такса”, което според него нарочно се бърка с понятието "пътна такса”.
Тези разрешителни, които до сега са с "входна такса” от 43 евро ще отпаднат веднага, ако спогодбата се ратифицира и загубите за фиска ще се измерват с десетки милиони евро, като се има предвид, че през страната ежегодно преминават между 350 000 и 400 000 автомобила.
Освен посочената загуба, българската страна ежедневно понася щети от това, че с цитираната такса не се покриват разходите по поддържането на пътната инфраструктура, да не говорим, че изобщо не се отчитат и т.нар. "външни разходи”, допълни Русев.
Браншът счита, че посоченият голям брой преминаващи автомобили през страната ни дават изключително голямо отражение върху трудно изчислимия ефект по безопасността на движението.
Според статистиката през последните години основната част от тежките ПТП с голямотонажни автомобили и със сериозни последици от тях (убити, ранени и щети), са в резултат на заспиване на водачите на тези автомобили с турска регистрация, а също и неспазване режима за управление и почивка.
На последната среща между двете асоциации – АЕБТРИ и УНД е постигнато съгласие количеството на горивото във фабрично монтираните резервоари да е освободено от вносни мита, а не както до сега се ограничаваше на 550 л.
Записът в подписаната спогодба обаче завършва с текста "при условие, че са спазени съответните митнически разпоредби”. Това според него автоматически връща към ограничения, които ще се определят извън спогодбата.
По подобен начин както на налаганите досега измислени от турската страна ограничения по международни спогодби, конвенции и договори, в които турската държава е страна (която ги е ратифицирала), допълни Русев.