300 млн. лв. ще търси БДЖ-Пътнически превози като кандидат за бенефициент по Оперативна програма "Транспорт" в новия програмен период 2014 – 2020 г., стана ясно от анализ на състоянието на държавните железопътни дружества, извършен в периода 2012 – 2013 г от българо-германския консорциум "ИнфраКеър-ТрансКеър".
Проучването, обхващащо пазарното търсене на услугите на БДЖ и реинженеринг на дейностите на НК "Железопътна инфраструктура" е разделено на три позиции, като резултатите, представени пред медиите касаят напълно завършените ЛОТ-1 и ЛОТ-3 от договора.
По предварителни разчети, за периода до 2015 г., е необходимо да се намери финансиране и да се финализира процедура за закупуване на 36 електрически локомотива, 98 пътнически вагона, 8 спални и 2 бар-вагона. За целия програмен период до 2030 г., локомотивите, закупени със средства по ОП "Транспорт" трябва да са 170 бр., а вагоните – 335.
Инж. Неделчо Спасов, заместник-главен ревизор по безопасността в НК "ЖИ" обясни, че за 2013 г., компанията е предвидила 42 млн. лв. собствени средства за закупуване на техника – лаборатория и подбивни машини, но поради нереализиране на приходи от инфраструктурни такси, поръчка за нова техника може да се очаква едва от следващата година.
От доклад става ясно, че за 2012 г. от пътническите превози услуги на БДЖ са се възползвали 26 млн. пътници. След анкетно проучване 67% от тях са заявили, че са удовлетворени от цената на пътуването.
Най-голям дял от пътуващите с БДЖ заемат пътниците между 19 и 26 години, като 40% от тях са ползвали железниците, за да пътуват за ваканция, а 16% - за да стигнат до работното си място или училището. Процентът на бизнес-пътуванията е едва 4%. По отношение на разстоянието на пътуване, най-голям дял заемат пътуванията на средни разстояния – от 100 до 200 км с бърз влак и до 50 км с пътнически влакове.
Почти 60% от пътуващите ползват различни видове намаления, а близо 80% от анкетираните заявяват готовност за предварителна резервация при отстъпка. Интересен е фактът, че близо 94% от анкетираните категорично са заявили, че е необходимо във влаковете да има вагон-ресторан или бюфет. Според 78% от анкетираните, хигиената във влаковете трябва да се подобри. Голяма част от анкетираните са посочили, че вагоните, в които пътуват са стари или неудобни.
След доставката на първите единици нов подвижен състав, БДЖ ще може да реализира нова система за класификация на влаковете и да предложи услуги, насочени към хората, склонни да заплатят по-висока цена на пътуване при по-добро качество и комфорт. Също така, като паралелна мярка е необходимо да се започне цялостно обновяване на гаровите комплекси, обслужващи пътници и сградите да придобият европейски облик.
Друга мярка, върху която са се фокусирали консултантите е необходимостта от създаване на нови системи за билетоиздаване и резервация, както и внедряване на нови методи на заплащане на билетите – чрез електронни карти, ваучери, по интернет и с SMS.
Също така, за да стане БДЖ конкурентоспособно и да отговори на повишаващите се изисквания на пазара, експертите са отчели като приоритет и създаването на система за интегрирани разписания с други видове транспорт – нещо, което в редица европейски страни е практика.