"От 1 юли се въвеждат тол таксите, за мен няма връщане назад". Това отсече пред bTV министърът на Регионалното развитие и благоустройството и вицепремиер Гроздан Караджов. Така той коментира един от основните спорни въпроси, които правителството обсъжда с превозвачите.
Караджов допълни, че трябва да има решение на кабинета по въпроса. Бе категоричен, че ако правителството реши отново да отлага въвеждането, той ще гласува против
Вицепремиерът обясни, че става дума за въвеждане на тол такси в пълния им обхват. В момента те са въведени, но не важат за второкласните пътища.
"Всички автомобили обаче си плащат винетка за тези пътища", изтъкна Караджов.
Основният аргумент на превозвачите бил, че ако се въведе тол такса за второкласните пътища, хлябът щял да поскъпне с 50 ст. Караджов обаче показа изчисления, според които това не е вярно.
"По-тежкотоварния трябва да плати повече. Трябва да се вдигне цената на тола и да се отиде към пълния му обхват", заяви Караджов. И допълни, че има такъв анализ на Световната банка. "Колкото караш - толкова плащаш. Който пътува всеки ден, да плати повече", изтъкна Караджов.
Той обясни, че поддръжката на пътищата струва около 1 млрд, лв. годишно. "Този милиард трябва да може да се събере от всички ползватели. Той и в момента се плаща от данъците. Все някога някой трябва да го направи", категоричен бе Караджов. И допълни:
"Винаги ще има за нещо криза. Следващите 5 години все ще е криза. Да почнем да си подреждаме собствената държава".
Караджов коментира и заканите на превозвачи да блокират пътища. "Блокирането на пътища е незаконно, те са публично-държавана собственост, на всички нас. Не мога да отрека првото на протест. Ако може в рамките на закона", каза Караджов.
Той даде да се разбере, че трябва да има индексация на заварените договори с пътните строители заради инфлацията. Днес тази тема била обсъждана от него и вицепремиера Асен Василев.
Караджов каза, че 20% от дължимите пари, които трябва да бъдат изплатени на пътните строители за ремонт и поддръжка на пътищата, вече са изплатени. Парламентът гласува решение, с което трябва да им бъдат преведени 50%.
"Всички пътища са ужасни", призна Караджов.
Той подчерта, че ако се въведе тол такса, ще стане икономически изгодно да има концесиониране и това ще спомогне за по-добри пътища.