Предвижда се въвеждането на нови драстични мерки на пътя. Колите, в които се качват шофьори без книжка, да бъдат конфискувани от държавата. За тази мярка ще настояват експерти след поредния кървав уикенд по българските пътища. Все повече тежки инциденти стават с неопитни или неправоспособни водачи.
За съжаление, всяка четвърта тежка катастрофа е причинена от водач с опит зад волана по-малко от година. Зачестяват и инцидентите с шофьори, които карат без въобще да имат книжка. Повечето от автомобилите след подобни катастрофи изглеждат така и стигат до автоморги и пунктове за скрап. За да се сложи край на такива гледки и това нелепо отнемане на животи по пътищата – експертите настояват за редица ограничения на пътя за младите водачи и сурови наказания за неправоспособните шофьори.
На 5 май трима младежи - Влади, Цвети, Ники и Иван тръгват на път. Но за последно заедно. Край Луковит движещ се с висока скорост в тяхното платно ги удря челно. Трима от тях загиват, а шофьорът е без книжка.
Шофьори без книжка превърнаха в кървав и последния уикенд. "Дори и родителите не могат да се справят, защото те крадат колите и ги взимат без разрешение. Но в крайна сметка и родителите носят тази отговорност – стига се до инциденти и загиват млади хора”, казва Георги Янакиев от Съюза на автомобилистите в България пред Нова телевизия.
За да се сложи край на черните инциденти – експерти настояват всяка кола, карана без книжка, да бъде конфискувана. "Ще има възпиращ ефект при родителите – защото те много често си затварят очите, когато вечер детето отива на дискотека и товари свои приятели и това ще има роля при намаляване на инцидентите”, категоричен е Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи.
Ограничения се готвят и за младите зад волана. "В първите няколко месеца да има придружители до всеки млад водач, да не шофира в тъмните часове, по-магистралата с по-ниска скорост”, заяви Златина Стоянова, която също е член на Асоциацията на пострадалите от катастрофи.
Експертите също така обмислят младите на пътя да не карат мощни автомобили или кабриолети.
Калина е зад волана от няколко седмици. За да е сигурна на пътя е готова да приеме ограниченията, докато натрупа опит. "Много малко са часовете. Малко свикват със съединителя, със знаците и това ги дърпа назад. Веднъж като блокира е трудно да се съвземе”, смята автоинструкторът Димитър Кимшин. Затова експерти настояват практическите часове зад волана да продължат и след като книжката е в ръцете на Калина.
Сега законът предвижда до 10 години затвор след причинена смърт на пътя от водач без книжка. Депутатите вече приеха на първо четене санкцията да е двойно по-тежка, но най-вероятно драконовските мерки няма да бъдат окончателно приети от този парламент.
Според експертите инцидентите сериозно са зачестили и след забраната на мобилните камери. Така че остава собственото самосъзнание на пътя, за да не се повтарят кървави инциденти, като тези от последния уикенд.