Министерският съвет утвърди броя на приеманите за обучение студенти и докторанти във висшите училища и научните организации в България. Общо 49 596 студенти ще бъдат субсидирани от държавата през следващата учебна година. Броят им е съобразен с правителствената стратегия за финансово стимулиране на ВУЗ-овете, които приемат повече студенти по застрашени специалности, необходими за икономиката на страната. Това реши кабинетът на днешното си редовно заседание, съобщиха от правителствената пресслужба.
За първи път държавата утвърждава и приема на студенти срещу заплащане в държавните ВУЗ-ове, като за учебната 2016/2017 г. са предвидени 8784 студенти. Броят на приеманите студенти в частните висши училища е 16 373.
Броят на приеманите студенти в държавните ВУЗ-ове е съобразен с последните изменения в нормативната уредба – въведените нов механизъм и методика за определяне броя на студентите и коефициентите на висшите училища по професионални направления, съобразно приетия списък на приоритетните професионални направления. В него са включени 32 професионални направления от шест области на висше образования, по които приемът е завишен.
Министерският съвет утвърди и 2594 докторанти. Увеличени са местата за обучение на наши сънародници от чужбина в български висши училища на ОКС "бакалавър" и "магистър" от 400 на 1000 и от 12 на 20 за образователната и научна степен "доктор". По този начин се затвърждава водената от правителството политика по отношение на нашите сънародници в чужбина.
Решението е съобразено с целите, заложени в приетата Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2014-2020 г. и новия модел на финансиране на висшите училища, ориентиран към резултатите от обучението и потребностите на пазара на труда. По този начин ще се изгради устойчива и ефективна връзка между висшите училища и пазара на труда с цел постигане на динамично съответствие между търсенето и предлагането на специалисти с висше образование.
С акта ще се ограничи финансирането на определени професионални направления, в които дадено висше училище не успява да се конкурира успешно с останалите. Това ще го мотивира да фокусира усилията си главно в направленията, в които обучението е с достатъчно високо качество и добра реализация на студентите. Така по естествен начин ще се укрепят професионалните направления, подготвящи най-добрите специалисти.