Около 20-30 обаждания са постъпили в Комисията за защита на потребителите (КЗП) през
почивните дни около Великденските празници, съобщи председателят Димитър Маргаритов в
"Денят започва” по Българската национална телевизия (БНТ). Сред тях има и няколко сигнала,
свързани с липса на цени, поставяне на две цени за една и съща стока или разминаване между
обявена и маркирана на касата цена.
"Нашите проверки установиха, че има нарушения при обявяване на цените. Търговците дават
становища, че асортиментът е богат, че може да се получи техническа грешка, особено когато става
въпрос за промяна в цените по повод на празниците. Но това не може да бъде уважителна причина,
защото се прави опит потребителят да бъде ощетен. Толкова по-добре, че потребителите са
внимавали и са установили това разминаване, за да може да бъде извършена проверка, съответно –
наложена санкция”, каза Маргаритов.
"Обажданията не са много на брой на фона на това, че стотици хиляди българи пътуваха. Сред тях
имаше оплаквания, които срещаме и в делничните дни и които присъстват и в нашата класация ТОП
10 на потребителските жали и сигнали. Например, как да бъде удовлетворена рекламация на
дефектна стока или как може да се върне онлайн покупка, ако липсва възможност за обратна връзка с
търговеца”, посочи Маргаритов. Той даде примери и за някои по-нестандартни сигнали: "Опит за
канселиране на резервация в хотел в един от зимните ни курорти, защото нямало достатъчно сняг на
пистите. Или невъзможност за бъдат върнати празни бирени бутилки, за да се закупи съответното
количество пълни.” На телефона на потребителя е позвънила и възмутена гражданка от това, че са
пожелали да проверят в магазин съдържанието на чантата и.
"Обикновено по празниците хората са по-чувствителни и дори тогава, когато нещо в обичайното
ежедневие не би ги накарало да потърсят нашата институция, в тези дни, особено знаейки че сме на
разположение, го правят”, коментира Маргаритов.
По повод влезлите в сила в началото на април нови правила, които позволяват по време на
ваканционно пътуване или по работа в страна от Европейския съюз да ползваме предплатено в
собствената ни страна онлайн съдържание, председателят на КЗП направи важно уточнение. "Този
регламент дава възможност на доставчиците на обществени услуги за електронно съдържание,
какъвто например е БНТ, а също така и на всички онези оператори, които предоставят безплатно
онлайн съдържание за такъв тип услуги – предавания, филми, книги, игри и т.н., да избират дали да
следват неговите правила или да останат на досегашния режим, при който в доста случаи
преносимостта не беше възможна. Единственото условие обаче е те да оповестят решението си по
достатъчно ясен начин за потребителите в официалните си страници в Интернет”, разясни
Маргаритов.