Инкриминиране на агресията в училище предлага образователният министър проф. Тодор Танев. Той е категоричен, че тежки наказания трябва да има не само при физически посегателствата, но и при отправени обиди към учителите.
Затова Oбразователното министерство започва разговори с МВР за общи мерки за повишаване на сигурността в и около класните стаи, което не означава полицай на всеки ученик, поясни министърът.
Министърът на образованието, заяви и че се обмисля 4-степенна система в образованието, предучилищно и училищно, колежанско и висше образование, както и да има центрове за върхови постижения в областта на науката.
По думите му в сега съществуващата двустепенна образователна система "има вакуум на връзки, както с производството, така и между образованието и науката".
Първата степен в новата четиристепенна система ще е за предучилищното и училищното образование, за което има законопроект в парламента, каза министър Танев. Втората степен ще е колежанското образование, което е вид професионално образование.
Това колежанско образование у нас ще е след средното образование, но с елементи на висшето образование - това ще бъдат колежи, създаващи възможност за четвърта степен или за майсторска диплома за две години, каквато е практиката в Австрия, Швейцария, Германия и Великобритания.
Получилите тази диплома могат, когато искат, да продължат още една година в същия колеж, за да получат колежанско образование за специалист. Същите хора ще могат да продължат, когато поискат, и във висшето образование, но с малко доучване ще могат да кандидатстват - след като са получили бакалавърската степен - и в магистърска степен, обясни министър Танев.
Третата степен в новата образователна система ще е за висшето образование, тъй като в него има проблем със сегашната структура, която е много закостеняла, заяви Танев. Той отбеляза, че в законите за висшето образование до момента е ясно разписано, че основно структурно звено са факултетите.
По повод на реформата във висшето образование министърът заяви, че не говори за закриването на факултети, а уточни, че основно структурно звено на университетите трябва да бъдат и департаментите.
"Еманципация на специалността е необходима, това не е някакво наше хрумване, така структурирани университетите Харвард и Оксфорд", коментира проф. Танев.
По думите му четвъртата степен ще са центровете за върхови постижения или клъстерите, но не тези клъстери, които сега съществуват.
Новите клъстери ще са свързани с образованието и науката. В един такъв клъстер може да "структурни единици на висши учебни заведения", както частни или изследователски звена (институти на БАН) и дадено производство.