Организации притеснени за образованието на децата с увреждания

Най-много критики към проектозакона на МОМН се изказаха в тази посока

по статията работи: Елена Коцева | 25.02.2012 | 09:38

В продължение на три часа вчера (24 февруари) в парламента проектозаконът за предучилищното и училищното образование беше подложен на дискусия, която събра мнението на експерти, синдикалисти, общественици, представители на неправителствени организации и на бизнеса.

Най-сериозни критики към проектозакона изказаха от национално представителни организации на хората с увреждания. Според тях законът създава възможност децата със специални образователни потребности да се обособяват в отделна група, а това представлява форма на изолация. Никъде в закона не е регламентирано по какви критерии ще се случва това и кой ще обучава тези деца в групата.

Освен това Центровете за личностно развитие не са училища и те не предоставят образование. Ако децата със специални образователни потребности се обособяват в такива групи, ще се създаде ситуация, в която те само проформа ще се водят към някое училище, обясни Веска Събева, заместник-председател на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания. Тя посочи и друг пропуск – не е ясно дали такива деца трябва да се явяват на държавни зрелостни изпити и какво се случва с тях, ако отбелязват неуспех по един учебен предмет или направление, но в друга област се справят добре.

В този дух беше изказването и на Владислава Цолова, председател на "Стъпка за невидимите деца на България”. Според нея липсват формулировки в проектозакона, които да гарантират равен достъп до образование на децата с аутизъм. Нито за децата, нито за специалистите, които работят с тях са гарантирани и ясни правата и отговорностите им.

Владислава Цолова посочи, че похвална стъпка в проектозакона е гарантирането на възможността за индивидуална форма на обучение и по-лесното преминаване от една в друга форма, но поиска възможност за удължаване на учебната година.

Цолова, която сама е родител на дете с аутизъм, подчерта като изключително важно и формулирането на мястото на учителите, които се занимават с деца със специални образователни потребности. Според нея те са подложени на изключително напрежение, имат нужда от повече почивка и дори от терапия, която да им бъде законово регламентирана.

Владислава Цолова изказа надежда и че България ще стане втората държава в Европейския съюз, която ще включи специален текст в закона си за децата с аутизъм.

Друг пропуск на проектозакона според тях е, че никъде в него не се регламентира коя подкрепа за такива деца се финансира от държавния бюджет и коя - не. Този текст позволява центровете за личностно развитие да функционират като частни структури и да определят голяма част от дейностите си като платени.

От страна на неправителствени организации бяха изказани още редица критики именно по отношение на ресурсните центрове, неяснотата около тяхното бъдеще, както и недостатъчно точните критерии за функционирането на Центровете за личното развитие, предложени от проектозакона. Георги Богданов от Национална мрежа за децата настоя за удължаване на срока на обществените обсъждания, за да могат още по-активно да се включат неправителствени и родителски организации.

Критиките към проектозакона за предучилищното и училищното образование се чуха обаче едва след втория час от кръглата маса в Народното събрание. В първите часове думата беше дадена на представители на институции, в чиито изказвания преобладаваха положителните оценки и благодарностите.

Като голям успех определи проектозакона министърът на образованието Сергей Игнатов. Той изтъкна, че при изготвянето му са работили над 200 специалисти и благодари за всички проведени срещи с експерти и работещи в системата на образованието в цялата страна.

"Този текст е голям успех и отразява динамиката на проблемите не само в държавата, а и в глобално отношение", заяви просветният министър, който определи закона като "човекоцентричен”.

Заместник-кметът по образование на Столичната община Тодор Чобанов определи проектозакона като изключителна стъпка по отношение на отговорността на местната власт към образованието и бъдещето на децата. Той изтъкна, че със създадената институция на Училищния съвет се отварят вратите на училището за гражданското общество и така самата общественост ще може да поеме своята важна роля в образованието.

Чобанов изтъкна, че на фона на общата акселерация на израстването в последните десетилетия, пред образователните институции стои все по-голямото предизвикателство да отговори на нуждите на новото време. Една от тях е именно свалянето на долната граница за започване на образователния процес. "Това не означава, че ще учим на четмо и писмо и 3-годишните деца”, обясни Чобанов, като допълни, че във века на интернет и социалните мрежи, технологиите и изобилието от информация децата трябва да се подготвят за училището все по-рано и рано.

Одобрение към новия проектозакон изказаха и заместник-правосъдният министър Велина Тодорова, зам.-кметът на Бургас Йорданка Ананиева, директори и дори и учител в детска градина, които бяха поканени да вземат участие в кръглата маса.

От председателя на Синдиката на българските учители (СБУ) се чу и първата критика спрямо проектозакона. Янка Такева посочи, че фигурата на учителя също трябва да бъде център на закона, тъй като "той (учителят) създава и дава живот на образованието, създава грижата за детето”. Освен това Такева изказа притеснение от името на учителското съсловие, което не се привижда като право в закона, а само като задължения.

Председателят на СБУ посочи като недостатък и някои от формулировките, които не са достатъчно ясни, за да могат да се доразвият в стандарти. "Ако политиката е заложена в закона, тя лесно може да се доразвие в стандарт”, каза Такева и посочи като пример частта за осигуряването на средствата за финансиране на държавното образование, както и процедурите за избор на директор.

Подобни опасения изказа и председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Самуил Шейнин, като призова МОМН да не бърза с някои промени и да удължи срока на общественото обсъждане. От неговата уста се чу ясно и предупреждението, че въвеждането на целодневна форма на обучение изисква много сериозна подготовка и едно прибързано решение ще доведе до срив. Нужна е материална база и финансиране, а Шейнин подчерта, че и в момента са недостатъчни средствата за общественото образование, сериозни притеснения има и за професионалното образование.

Саша Безуханова, генерален директор на Hewlett-Packard за България, като представител на бизнеса също посочи, че очаква този закон да бъде само част от по-голям процес на реформа в образованието, за да може средното образование да се превърне в модерна среда за по-високите степени на професионално развитие. Безуханова припомни, че все още бизнесът изпитва недостиг на добре обучени кадри и процесът ще се задълбочава.

От страна на бизнес средите Саща Безуханова поиска по-широко въвеждане на принципите на публично-частното партньорство в системата на образованието, като подчерта, че това са модели, доказали се като ефективни в световен мащаб.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


4 Катя мавродиева 27.02.2012 | 15:58
Съмнявам се,че ако родителите на деца със специални образователни потребности знаят за какво става дума, ще подкрепят проектозакона - та там се говори много малко за възможностите за реално образование на децата им!8 години се повежда интеграционен процес и изведъж тотален срив - всичко се обръща на 180 градуса.Повечето се надяват, че има кой да защити правата им -хора отворете си очите - това е България!!!! Всяка коза -за свой крак.за съжаление страдат беззащитни и уязвими хора.
3 Teodora Piralkova 25.02.2012 | 13:51
Как е възможно да напишете толкова некомпетентна и невярна статия?! Именно родителските организации на родители с деца с най-различни увреждания, изказаха недвусмислената си и повече от категорична подкрепа към проектозакона. Включително и най-критичните по принцип организации. В същия дух и съвсем идентична беше и категоричната подкрепа на Български хелзински комитет, която са международната правозащитна организация, която защитава правата на най-уязвимите деца и хора. БХК са особено пристрастни и чувствителни по проблемите в образованието, що се отнася до децата с увреждания. Именно те са в основата на осъдителната присъда срещу България от 2008 г. от ЕК, и безпрецедентното решение на Комисията, че България извършва сегрегация спрямо децата с увреждания в образоваятелната система. Именно тези хора, международни експерти и юристи, дадоха възможно най-високата оценка на проектозакона за предучилищното и училищното образование. Ето Становището и на "Национален алианс Усмихни се с мен" - родителски алианс обединяващ родители и родителски организации от страната и София, на семейства с деца с увреждания: Файл : Становище ЗПУО Алианс Усмихни се е мен.doc Линк за сваляне : http://dox.bg/files/dw?a=18edd1ee7c
2 Асен Маврудиев 25.02.2012 | 11:25
Има,разбира се...тези деца в немилост от момента,в който се родят!
1 принцеса веса 25.02.2012 | 11:09
Определено има защо да са притеснени

ТВ програма

Кино

  • Сега Олтарите на България
  • 04:25 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:10 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.9...
  • Сега "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.