Основно образование ще се завършва след 7-ми, а не след 8-ми клас. Средното образование ще включва два етапа - от 8-ми до 10-ти клас, а вторият етап ще бъде от 11-ти до 12-ти клас.
Това предвижда концепцията за основните принципи и иновативните моменти в проекта на нов Закон за предучилищното и училищното образование, представена днес от министъра на образованието, младежта и науката Сергей Игнатов, и от заместник-министър Милена Дамянова.
Дамянова съобщи, че се предвижда сегашните училища до 8-ми клас да имат възможност с решения на общините да се преобразуват в училища, обучаващи ученици до 10-ти клас, когато завършва първият етап на гимназиалната степен.
След приключването на първия гимназиален етап - след 10-ти клас, учениците, които няма да продължат веднага образованието си, след време ще могат да завършат средно образование в редовна, задочна или в дистанционна форма на обучение, каза министър Игнатов.
След десети клас ще има национално външно оценяване на учениците и те ще получават сертификат за първа гимназиална степен.
Ще предложим шофьорска книжка да се взема след получено удостоверение или сертификат за първа гимназиална степен - след завършен десети клас, каза заместник-министър Дамянова.
Друго предложение в концепцията за основните принципи и иновативните моменти в проекта на новия закон е към детските градини да се организират целодневни, полудневни, почасови съботно–неделни и сезонни групи. Във Варна например вече се предлагат такива услуги.
Освен двете задължителни матури по български език и литература и профилиращия предмет, учениците ще могат да се явят на още две матури, включително и по спорт (в момента няма такъв зрелостен изпит).
Като основен проблем на образованието просветният министър Сергей Игнатов изтъкна ранното отпадане на ученици от системата, съобщава biznews.bg. Именно заради това трябва да бъдат извършени промени в образователната система, които да засегнат всички участници в нея.
Образователното министерство ще одобрява неограничен брой учебници по един предмет, а не само по три, както беше досега, стига те да отговарят на критериите. Учебните програми ще се актуализират на четири години, предвижда още концепцията на новия Закон за предучилищното и училищното образование.
Що се отнася до дисциплината, която е сериозен проблем в родното училище, проектът не предвижда оценки за поведение. Като мотив вносителите му изтъкнаха, че не може да се оценява нещо, което не се преподава.
Някои от промените ще бъдат заложени в по-следващата учебна година. Образователната реформа в други европейски страни отнема средно между три и седем години, изтъкват представителите на просветното министерство.