Повече нарушения на пътя - повече пари за застраховка

Точките в талона на шофьорите ще определят премиите и бонусите от „Гражданска отговорност“

по статията работи: Ивелина Георгиева | 21.11.2011 | 17:22

Индивидуалните точки в книжката на всеки водач да влияят при сключването на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" и от тях да се определя плащането на премии и бонуси.

За това настояват от Асоциацията за застрахователна сигурност (АЗС), стана ясно на пресконференция днес. Промяната ще стане възможна чрез въвеждането на информационна система за отчитане на застрахователния риск. Така застрахователят ще може да види, какъв шофьор е клиентът му, колко нарушения има и какво е поведението му на пътя като цяло, посочи председателят на Асоциацията Юрий Тодоров.

За целта е необходимо компаниите да вземат рисковия профил на своя клиент, който ще бъде вкаран в информационната система и ще могат да проверят, как шофира, колко нарушения и пътнотранспортни произшествия има. В резултат на това - застрахователят ще определи размера на премиите, които трябва да плати клиентът и размера на бонусите, осигурявани от дружеството.

Спрямо реалният брой точки в талона на всеки водач ще се изчислява плащането, обясни Юрий Тодоров. От асоциацията предлагат бонусите да се изплащат при наличието на максималния брой или близките до него точки – 39.

"Ако един водач има 36 точки и премията, която плаща на застрахователя е 180 лева, то той ще получава бонус 180 лева, а ако има 37 точки бонусът, който ще получава може да се увеличи с 0,9%" уточни председателят на АЗС.

Той добави, че премията ще расте, колкото по-малко са точките в талона на водача. При 10 точки премията може да достигне 600 лева.

Предимствата на системата са, че тя обективно ще отразява индивидуалната характеристика на водача и поведението му на пътя, каза Юрий Тодоров. Освен това тя ще действа дисциплиниращо, тъй като всяко пътнотранспортно произшествие и нарушение ще се отразява върху премията на водача.

При внимателните шофьори системата ще доведе до намаляване на премията, а при тези с много нарушения до увеличаване, заяви Тодоров. С този метод ще се увеличат приходите на застрахователите, а ефектът за държавата ще бъде около 10 милиона лева, посочиха от бранша.

Това е един безпристрастен и справедлив подход и дори застрахователят да е изчислил по-висока премия, шофьорът ще може да докаже, че има право на бонус и по-ниска премия, допълни още Тодоров.

Въвеждането на информационната система за рисков профил цели да намали злоупотребите и измамите при застраховките, които годишно в България възлизат на 81,5 милиона лева. Според Тодоров най-често срещаните измами у нас са планираните, извършени по метода на инсценировката. Те съставляват 27% от общия брой застрахователни измами.

Друга причина да се предложи този модел е, че 80-85% от всички произшествия са в следствие грешка на водачите, коментира Юрий Тодоров.

Системата реално може да заработи до два месеца стига да се създаде добра организация и МВР да предостави броя на точките на всички водачи.

Освен за автомобилите системата ще има и други модули за застраховането като обекти, фирми и лица. В тази система застрахователите сами ще въвеждат информацията и право да я ползват ще имат само те. Застрахователите ще решават дали да застраховат някой клиент на база информацията, която имат за него.

В момента предложението е дадено за обсъждане в Комисията за финансов надзор (КФН) и се очаква тя да уточни дали системата ще заработи чрез законодателна промяна.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


8 Минчо Празников 23.11.2011 | 00:39
Аз съм на мнение,че ще стане следното: "Ала-бала....водачи,това-онова....застраховки,нещо друго и т.н.....и" От нова година-нов "късмет"-ПО-ВИСОКИ ГО!!! Айде някой да ме обори,че няма да стане така,хм?
7 Borislav Bonev 22.11.2011 | 10:55
Празников, ами ти на какво мнение си? Всички да плащаме по 300-400 лева застраховка. Остави талона. Говорим само за пътно-транспортни произшествия - с другото и аз не съм съгласен - защото се случва на всеки. И другото - колкото ще намалите застраховката от водачите без катастрофите, толкова ще вземете отгоре и на тия с много ПТП-та, а не както се беше чуло 30 % към 300, няма да е честно!
6 Justitie angel 22.11.2011 | 01:16
а господата на АЗС,защо и за лошите пътища не се събирате които ПРИЧИНЯВАТ УБИЙСТВА !!" КАДЕ СА ПАРИТЕ ЗА ВИНЕТКИ–
5 Justitie angel 22.11.2011 | 01:10
В ЕВРОПА Е САМО ПРИ ПТП!!! а не при точки. тези господа,от''Асоциацията за застрахователна сигурност (АЗС'' са много лакумници!!! искарват хората будали вече!! искам да почертая тук че копират системата от европа но за съжаление не както трябва .лакумниците искат пове4е да пе4елят като искат да надвишат системата и то за да обирате пари!!! в европа аз лично имам кола с чужд номер и 4 години имам засраховка в европа и съм прекалено запознат с застроховатенлата система. там Не се гледат точките и нарушения като например паркиране, превишена скорост... а само следят водача имал ли САМО и само ПТП.катастрофа че по факта заст.друж. ще си бърка джоба заради рискования клиент! и по това се повишава граждаската застраховка че шофора има птп. а не че шофора има отнети контрол точки! да се има предвид че и има много случаи в бг. на шофори водачи са поставени актове и фишове и те като са невинни!! не си изкарвайте закони за сметка а работете коректно Господа. народа не е крава . и отделно в Европа има още нещо например; ''(хората когато си искат да замръзят застроховката пример че колата няма да се ползва известно време и ще е в гараж! ако застраховката ми е от 01януари 2011 до 31.декември 2011 и аз съм я спрял в 6 месец 2011 и след 1 година пак си пускам но в 6 месец 2012 и тя продължава с останалите 6 месеца до края на годината.. защо и тези права не ги въвеждате???
4 Минчо Празников 22.11.2011 | 00:02
В Германия и заплащането не е като тук,налЕ? А колкото до застрахователите-ТЕ са винаги "на кяр". Само да вметна,че имам всичките точки в талонът си да не каже някой,че си говоря глупости само...
3 Минчо Празников 22.11.2011 | 00:00
Ти нормален ли си? Миришеш ми на застраховател,такъв ли си,А? щяло да се приеме добре,пффффф
2 Илиян Илиев 21.11.2011 | 18:35
Мисля, че това ще се възприеме много добре от водачите! И те ще са доволни, ще намалеят катастрофите, а и застрахователите ще са на кяр.
1 Георги Петров 21.11.2011 | 17:30
В Германия е следната схема. Най-висока е гражданската отговорност на начинаещите шофьори и на тези, които предизвикват катастрофи по тяхна вина. Колкото повече си примерен зад волана, толкова по-малко пари ще плащаш всяка година за застраховката.

ТВ програма

Кино

  • Сега България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:30 Още от деня коментарно предаване
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Панорама с Бойко Василев
  • 22:00 Следите остават
  • Сега "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Аз обичам България" - забавна...
  • 22:30 "Dancing Stars Extra" - зад...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "В ръкавиците на Пулеви" - спортна...
  • 00:00 "Разобличаване" - сериал, с.2, еп.5
  • Сега "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
  • 22:00 "Любовни афери" (премиера) -...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
  • 00:30 "Честни измамници: Отново в...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.