Въвеждането на забрана за публикуване на резултати от свързани с избори проучвания в периода на предизборна кампания нарушава правото на информираност и отваря широко поле за манипулации. Това се посочва в декларация на Българската асоциация на професионалистите в маркетинговите изследвания и проучванията на общественото мнение (БАМОР).
Вчера правната комисия в парламента прие промени в Изборния кодекс, които забраняват публикуването на резултати от свързани с избори проучвания в периода на предизборна кампания.
Според членовете на БАМОР въвеждането на такава забрана "нарушава правото на взаимна информираност, свободата на словото и изразяването".
"Подобна практика съществува единствено в тоталитарни държави и беше позната на българските граждани от периода преди 1989 г. Забраната отваря широко поле за манипулации чрез възможността в публичното пространство да се тиражират резултати от проучвания за изборите, зад които не стои никой и респективно – никой не носи отговорност", пише в декларацията.
Според социолозите, в епохата на социалните мрежи, където може да се разпространява всичко, подобна забрана е безсмислена и поставя в неравностойно положение всички медии, които работят професионално и отговорно.
От БАМОР заявяват още, че забраната е и дискриминационна, тъй като с нея не се ограничава правото на партиите да поръчват проучвания за изборите, а само правото на гражданите да се информират.
Декларацията е подписана от:
Александър Стоянов (Център за изследване на демокрацията)
Боряна Димитрова (Алфа Рисърч)
Владислав Колев (cQuest Market Research & Consulting)
Даньо Димитров (JTN Research)
Дивил Кулев (Ноема)
Добромир Живков (Маркет Линкс)
Ива Димова (Ipsos Bulgaria)
Ивайло Богомилов (Маркет Тест)
Марчела Абрашева (TNS - BBSS)
Петър Живков (Институт за социални изследвания и маркетинг МБМД)
Светослав Славов (GfK Bulgaria)
Стоян Михайлов (Junction)
Юлиан Добрев (Blue Point)