Спаси София се присъединява към Института за пътна безопасност, Велоеволюция и други неправителствени и браншови организации, настояващи работата по представените наскоро от МВР нови проектозакони за движение по пътищата, за пътните превозни средства и за водачи на моторни превозни средства да продължи.
Според организацията новите текстове създават множество отворени за
интерпретация правила, които ще позволят своеволията на шофьорите и на
контролните органи да продължат, както и са допуснали механичното
преписване на морално остарели изисквания, които ограничават способността на
общините да решават транспортните си проблеми адекватно.
"София е и занапред ще остане модел за подражание на големите общини в
страната, и предвид катастрофалният ѝ провал да защити обществения си
транспорт от увеличаващата се моторизация, считаме, че основна цел на трите
нови закона трябва е да гарантират, че общините ще получат всички нужни им
инструменти да изграждат устойчива, безопасна и конкурентноспособна
транспортна система", заяви Гергин Борисов от организацията и уточни, че това
може да се постигне само с правила за движение и регистриране на превозните
средства на база устойчив модел на мобилност и с правилен приоритет за всички
групи, участващи в движението.
От организацията посочват също, че намират за незадоволително отсъствието на
специфични правила и изисквания за превозните средства на градския
транспорт. "Законът трябва да наложи на общините минимални изисквания за
достъпност на превозните им средства – да налага и изисква задължително
преориентиране към нископодови автобуси, трамваи и тролейбуси, гарантиращи,
че уязвимите групи пътници ще могат да се възползват от градския транспорт в
града си свободно и самостоятелно", смята Борис Бонев от организацията и
напомня, че макар София да е "отличник" в тази сфера, много други населени
места в страната все още не намират за нужно преминаване към нископодови
автобуси и/или тролейбуси или не намират нужната подкрепа от държавата за
такава промяна.
Спаси София изрази своята готовност да се включи в бъдещи работни групи, ако
Министерствата на вътрешните работи и транспорта са готови да продължат
работата по законите. "Това разделение е добра инициатива, но крайният резутат
трябва да е приемлив и да не нанася вреди на бизнеса, гражданите и общините.
Ако тези проектозакони се одържавят в този си вид, се съмнявам, че доволни ще
има", коментира Борисов.