Професионална гимназия по облекло "Княгиня Мария Луиза" организира в петък (6 април) "Ден на отворените врати". Така родители и ученици от цяла София ще могат да влязат както в класните стаи, така и в работилниците и да видят къде могат да продължат обучението си.
Специално за всички интересуващи се настоящите ученици организират пролетен празник – модно ревю, където ще представят изработени в същите тези работилници модели.
И всъщност скици, модели и цветя има навсякъде – по коридорите, в класните стаи, дори и във физкултурния салон.
Инициативата за "Ден на отворените врати" започва да придобива популярност сред училищата в по-големите градове. Какво налага това и какво прави един директор, за да направи едно училище успешно – разговаряме с директора на ПГО "Княгиня Мария Луиза" инж. Паулина Костова.
С въвеждането на делегираните бюджети преди няколко години се заговори за фигурата на директора, който е преди всичко мениджър. Какво се промени в последните няколко години?
- Промениха се много неща, но директорът трябва да съумее да управлява средствата, които му се отпускат по бюджет според единните разходни стандарти. Това означава добре да се прецени и така да се управлява бюджета, че финансирането да покрие цялата календарна година. Директорът трябва и да съумее да привлече ученици и това може да стане с помощта на преподавателите.
Директорът на училище трябва да има и виждания и да работи със средата на бизнеса. Това особено се отнася до професионалното образование, където учениците имат нужда от практика. А в момента на криза - става все по-трудно. Въпреки това има какво да се работи в посока на подпомагане реализацията на учениците.
Т.е. директорът на едно училище се налага да бъде и мениджър, и учител?
- Директорът трябва да е доста комбинативен, да съумява да реагира на всички проблеми, които възникват в процеса на работа, а основната работа е точно в учебния процес. Един директор, както и един учител, трябва да създаде интерес у децата, така че да бъдат убедени, че ще получат добро образование, отговарящо на всички европейски изисквания.
Има ли битка между училищата за ученици?
- Да, конкуренцията е голяма и една от задачите на директорите е всъщност да успее на това бойно поле. И това се случва преди всичко със заинтригуване на учениците и създаване на реални възможности за реализация след излизането им от класните стаи. Именно с такава насока и с такава цел отваряме вратите на училището за всички деца и родители – да могат да разгледат и да видят какво ще учат и как ще бъдат подготвени през тези 4-5 години тук, как могат да го приложат на практика при професионалната им реализация след като си вземат успешно дипломата. Да видят, че това е професия и тя има реален продукт – не само дрехи, но и бижута, аксесоари, дори и картини...
Има ли интерес към такова образование?
- По моите наблюдения в последните години за професионалните гимназии е все по-трудно. Факт е, че намалява интересът на децата към професиите като цяло. Появата на нови специалности, като информационни технологии, мениджър, банкер и т.н. в гимназиите отклониха интереса на младите хора от вечните специалности и професии, каквито са тези в нашето училище - Моделиер-технолог на облекло и Моден дизайн.
За настоящите ни ученици организираме например срещи с представители на висшите учебни заведения, където могат да продължат образованието си – това са Нов български университет, Технически университет и Химикотехнологичния университет.
Затова и в училището се правят непрекъснато презентации на изработеното от учениците, а те се представят и при участията си в ежегодните конкурси, организирани от Министерството на образованието, младежта и науката. Само след двайсетина дни ще участват и в национален конкурс "Красиви и стилни в многообразието", който ще се проведе в Пловдив. Освен това гимназията участва и по няколко международни проекта. В момента предстои и финалният етап от последния проект, който ще бъде с двуседмична практика в Италия, разказа ни още инж. Паулина Костова.
Какво обаче може да привлече интереса на учениците?
- В училището са формирани клубове за извънкласни занимания според техните интереси. Допитахме се предварително до тях и в момента такива клубове като "Млад приложник", "Първи стъпки в театъра", "Красотата на сцената" и "Създаване на интернет страници" имат голям успех. Учениците остават след учебните часове, за да работят по това, което ги интересува и така се надграждат знанията им. Освен това проучваме тяхното виждане за бъдещето на училището, съобразихме се с тяхното мнение за изработването на рекламните ни материали.
Това ли е начинът на едно училище да успее в днешните условия?
- Не само днес. Успехът на едно училище минава през сърцата на учениците. Без тяхна помощ, успех едно училище не може да има.