76 на сто от водещите компании у нас имат вътрешна система за дарителство

Служителите на 25 на сто от най-големите работодатели и рекламодатели в България даряват по ведомост

по статията работи: iNews.bg | 09.03.2016 | 17:13
76 на сто от водещите компании у нас имат вътрешна система за дарителство

 

Подкрепа от висшия мениджмънт в компанията, легитимни благотворителни каузи, добра обратна връзка за постигнатото и пълна прозрачност – това са условията да функционира успешно дарителството от работното място. Около това твърдение се обединиха представителите на Виваком, Мобилтел, Инвестбанк, Аурубис, Кока Кола, Ситибанк, Овъргаз, Софарма и останалите компании, които участваха в представяне на социологическо проучване за практиките на дарителството от работното място сред 100-те български фирми с най-голяма печалба през 2014 г. В дискусията участваха и представители на Американската търговска камара, Глобалния договор на ООН и Българската минно-геоложка камара.

Социологическото проучването беше направено от Junction Bulgaria в периода ноември 2015 - февруари 2016 г., по поръчка на Фондация "Помощ за благотворителността в България” (ФПББ). То е проведено сред най-големите по печалба компании, като извадката е 38 фирми от най-големите работодатели и рекламодатели, а общият брой на заетите в тях служители е над 30 000 души. 

Според изследването за 2/3 от тези фирми дарителството от работното място е устойчива практика, а не ад-хок решение. По-точните данни показват, че 25 на сто от изследваните компании даряват средства всеки месец (дарителство по ведомост), 38,9% - повече от два пъти годишно, а 16,7 на сто – два пъти годишно на специални събития. Едва 24 на сто от най-големите работодатели и рекламодатели в България нямат вътрешна система за регулярно дарителство. 85% от фирмите, в които има дарителска практика, допълват събраните от служителите суми, посочи социологът Стоян Михайлов от Junction Bulgaria. За международните компании благотворителността е неотменен елемент от корпоративните практики, но има и много български предприятия, в които дарителството от работото място е възникнало като част от тяхната вътрешна култура, отбеляза още социологът. Допълни, че има значение и какъв е характерът на бизнеса - например в агробизнеса, макар да е печеливш, има много слаби дарителски традиции, докато сектори като телекомуникациите и финансовото дело са в другия полюс.

"Ако 1 % от всички работещи хора в България даряват по 10 лв. месечно, за една година биха се събрали 3 500 000 лв. за добри каузи. Дарителството от работното място е въпрос на добър механизъм, но в основата си е лично и емоционално и отговаря на вътрешната ни потребност да помагаме”, каза Елица Баракова, изпълнителен директор на ФПББ. И допълни, че има големи надежди за добро развитие на дарителството на работното място,  включително защото всички ние прекарваме голяма част от живота си в компанията на колегите си. "Дарителството на работното място има всякакви форми и позволява да се подпомагат болни колеги или пък болни деца, но и не толкова спешни каузи, които отговарят на желанието на всеки да чува добри новини, да вижда развиващи се хора, които успяват с таланта и с образованието си, не само хора, чиито животи спасяваме”, каза тя.

За нас предизвикателството е как да продължим да въвличаме хората в тази инициатива, разказа Анелия Ставрева, HR мениджър във Виваком. През 2015 година екипът на компанията въведе дарителство по ведомост и още в първия месец са се включили 40 на сто от служителите от цялата страна. За нас този инструмент доразвива доброволческото чувство на служителите. Компанията има традиции в дарителството, с този инструмент дадохме шанс и на екипа ни да се включи и да подпомага каузи, в които вярва, коментира Мануела Дюлгерова-Тотева, ръководител отдел Комунукации в Аурубис.

"Респект към хората, които са ангажирани с ангажирането на хора”, каза Галина Томова от Ситибанк. Предизвикателствата са различни, когато трябва да мотитивираш екип от 500 или от 5000 души и когато екипът на компанията е 60 души, напомни тя и разказа, че за екипа на Сити дарителството по ведомост надгражда доброволческите инициативи. Личната среща на служителите с благотворителните каузи – да направите доброволчески ден с някоя от тях, да се запознаеете със студент, чиято стипендия сте осигурили, да видите лешояда, спасен от Центъра за диви животни  - тези неща дават шанс на хората да се почувстват лично ангажирани и да се включат в някаква форма на регулярно дарителство, разказа и Даниел Киряков, ПР на Българската минно-геоложката камара.

Преди 15 години Фондация "Помощ за благотворителността в България” въведе за първи път в България механизма за дарителство по ведомост. Оттогава той е използван от повече от 102 компании в полза на над 70 благотворителни каузи. Само през миналата година близо половин милион лева са събрани и чрез дарителство по ведомост.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:35 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:30 Господин Тау тв филм /32 епизод/п/
  • 04:00 Арт детектив рубрика за лайфстайл и...
  • 04:15 Олтарите на България
  • 04:25 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:10 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • Сега bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • Сега "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.