Отпадане на автоматичното подновяване на договорите с мобилни и интернет оператори е заложено в промените на Закона за електронните съобщения (ЗЕС).
Текстовете са публикувани на сайта на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) за обществено обсъждане, съобщиха от ведомството.
Според измененията максималната продължителност на всеки сключен срочен договор ще бъде 24 месеца, като по желание на клиента този срок може да бъде намален на 12 месеца.
Операторите пък ще бъдат задължени да уведомяват абонатите си за датата на изтичане на договора два месеца предварително – чрез фактурата, по телефон, по електронната поща или по друг начин, посочен от потребителя.
Договорът с телекомуникационна компания ще може да бъде подновяван само при изрично съгласие на абоната. В противен случай той се преобразува в безсрочен при същите условия. Потребителят има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки, посочено е още в законопроекта.
За първи път е предвидена възможност сключен договор да влиза в сила 7 дни след подписването му, освен ако потребителят не желае това да се случи незабавно. По този начин клиентът ще може да се откаже от договора без да дължи неустойки.
С промените в закона е регламентирано още потребителят сам да договаря кредитния си лимит, както и уведомяването му преди неговото достигане.
До двадесет пъти се увеличават глобите за нарушения, свързани с преносимостта на номерата (отказ, забавяне, препятстване и др.). В новия законопроект на МТИТС санкциите за юридическите лица и едноличните търговци са в размер от 10 000 до 100 000 лв. Съгласно действащия закон се налагат глоби в размер от 500 до 5 000 лв.