Евтините генерични лекарства трябва да спасят живота на индийката Нандаку Нисар, която има тумор на устните. Жената, пропътувала над 1500 км с надежда за лечение, дори на знае какво е генерично лекарство.
Сега тя живее на улицата - пред сградата на най-голямата онкологична болница в Мумбай и се надява на спасение. Тя разказва, че е взела пари назаем за да се лекува, но те бързо са свършили.
Миналата седмица правителството в страната разреши на индийския пазар да бъде пуснато в продажба ново лекарство срещу рак. Решението беше определено като пробив от поддръжниците на навлизането на генерични продукти в развиващата се икономика, съобщава Reuters.
Генеричната версия на лекарството на германската Bayer се казва Nexavar. То ще бъде произвеждано под т.нар. задължителен лиценз в страни, където не могат да си позволят скъпо струващи животоспасяващи лекарства. Но дори и евтината версия на лекарството е над възможностите на бедните болни в Индия, казват експертите и медиците.
За периода 2011 - 2012 година Индия ще похарчи 268 милиарда рупии (приблизително 5,4 милиарда долара) за здравеопазване, което е приблизително по 4,50 долара на човек и 2,13% от публичните разходи.
В Индия около 40% от цялото население живее под прага на бедността, а грижата за здравето е лукс на хората от средната класа. Само 15% от 1,2-милиардното население имат здравни осигуровки, а в частните клиники лечението излиза четири пъти по-скъпо, отколкото в държавните.
Миналия понеделник Индия за първи път даде лиценз на Natco Pharm, с което ѝ позволява да произвежда и продава лекарството Nexavar за рак на черния дроб и бъбреците на индийския пазар. Това слага край на предлагането на скъпоструващия продукт на Bayer.
А според защитниците на генеричните лекарства – в Индия цената на лекарството на германския гигант не е била "разумно определена".
Natco ще продава своето лекарство за 8,8 хил. рупии или 180 долара за месечна доза, докато вариантът на Bayer струва 280 хил. рупии или 5,6 хил. долара.
Правителственото разрешение обаче е гледано с подозрение от големите производители като Pfizer, GlaxoSmithKline и Novartis. Те виждат голям потенциал в Индия, но опасенията за защитата на потенциалната собственост ги кара внимателно да премислят плановете си.
В Индия има 2,5 милиона души болни от рак или на всеки 500 души – по един болен. Едва 2 500 души се лекуват през всичките 12 месеца в годината.
Според Световната здравна организация (СЗО) проблемът е много сериозен. Над 36 милиона души по света умират от тази диагноза, като 80% от тях са от бедни нации, нямащи достъп до скъпо струващите животоспасяващи лекарства.