Изборите за Европейски парламент, които се проведоха на 25 май, са ни стрували точно 23 886 000 лева. България има своите 17 представители в ЕП. Колко похарчиха обаче партиите в предизборните си кампании, за да ги вкарат в институцията? И за какво? Немалко средства са вложени в изборната надпревара и този път. Сметната палата представи данните от декларациите, от които става ясно кой колко пари е дал за медийно отразяване, за транспорт, офиси и др.
ПП "Атака" декларира набрани средства за финансиране на предизборната си кампания от членски внос и държавна субсидия – съответно 56 224 лева и 1 250 000 лева. 1640 лева приходи партията декларира като приход от стопанска дейност, регламентирана в Закона за политическите партии. Общият размер на набраните средства е 1 307 864 лева. Разходите на партията за материали са 2781 лева. Разходите за външни услуги обаче надвишават приходите и са повече от 1 377 000 лева. Само разходите за медийни услуги са 1 024 307 лева. Общият размер на разходите е 1 390 128 лева.
Финансовата дисциплина, с която са известни в ГЕРБ, изглежда, важи и за кампанията. ГЕРБ са се вместили изцяло в сумата, отпусната им по линия на държавната субсидия. За канцеларски материали са отделили 8613 лева. Разходите им за външни услуги като цяло са 1 586 940 лева, от тях – за медийни услуги – 385 313 лева. За социологически проучвания ГЕРБ са похарчили 125 324 лева и 24 000 лева за консултантски услуги. Разходите за плакати, флаери, диплянки, брошури и други са 464 492 лева, а за публични събрания и концерти – 483 415. Заедно с всички по-малки разходи по кампания общата сума на разходите прави с точност до стотинка сума, равна на държавната субсидия – 1 622 992,6 лева.
При Движението за права и свободи също е похарчена получената обща сума финансиране до стотинка. За кампанията партията на Лютви Местан е получила 496 000, а държавната субсидия е 1 114 078 лева. Разходите за материали са 355 580 лева. Общата похарчена сума за външни услуги е 1 235 377 лева, като за медийни услуги са вложени 539 946 лева. Разходите за плакати, флаери, диплянки, брошури и др. са 498 443 лева. Заедно с останалите по-малки суми общият размер на разходите става 1 610 078.
Националният фронт за спасение на България влага в кампанията си общо 794 007 лева при набрани средства за финансиране 842 915 лева (само 4291 от членски внос). По-голямата част от парите са похарчени за външни услуги – 464 346 лева, 257 728 от които – за медийни услуги. Тази партия не е вложила нито лев за реклама по националните медии – БНТ и БНР. За сметка на това е дала повече от 50 000 лева за социологически проучвания. 126 613,11 лева са вложени в офиси и транспорт, а 252 463 лева са похарчен за заплати на временно заети лица в кампанията.
Оказва се, че Коалиция "АБВ – Алтернатива за българско възраждане" е събрала по-малко средства за предизборната си кампания, отколкото е похарчила. Коалицията декларира средства за финансиране на предизборната си кампания от дарения и от средства за издигнатите кандидати – съответно 306 575 лева и 1000 лева и е получила и 36 000 лева за медийни пакети, предоставени по реда на чл. 178 от Изборния кодекс. Това означава, че общият размер на набраните средства е 344 175 лева. В същото време общият размер на разходите на АБВ, извършени по време на предизборната кампания, са 396 878 лева. Сметката показва, че заради изборите коалицията е на минус с 52 703 лева. Най-много средства АБВ са изразходвали за медийни услуги – 272 180 лева.
Коалиция "България без цензура", ВМРО, ЗНС и движение "Гергьовден" декларира набрани средства за финансиране на предизборната си кампания 1 926 301 лева. Те са получени от собствени средства на политическите партии (1 046 821 лева), участващи в коалицията, дарения (859 480 лева) и средства за медийни пакети - 20 000 лева. Коалицията е изразходвала до стотинка събраните средства, тъй като разходите, които декларират, са точно 1 926 301 лева. Най-голям дял от средствата е отделен за външни услуги – 1 859 125 лева, от които разходите за медийни услуги са 1 361 787 лева, а за плакати, флаери, диплянки, брошури и други – 191 297 лева. Коалицията се е лишила от социологически проучвания, но за сметка на това е отделила средства за масови прояви (публични събрания, концерти и други) в размер на 153 976 лева.
"Коалиция за България" декларира набрани средства за финансиране на предизборната си кампания в размер на 1 925 614 лева. От тях 1 866 864 лева са собствени средства, предоставени от коалиционните партньори. Даренията пък са в размер на 55 750 лева, а средствата на издигнатите от коалицията кандидати са 3000 лева. Общият размер на разходите е 1 899 282 лева, което означава, че са спестени 26 332,45 лева. Най-много средства коалицията е дала за външни услуги – 1 773 153,05 лева, от които за медийни такива са похарчени 1 415 119,89 лева, а за плакати, флаери, диплянки, брошури и други – 66 711,97 лева. Масовите прояви пък са стрували 136 685, 15 лева. За материали пък коалицията е похарчила 50 204,78 лева. Наемите на помещения, транспортните средства, рекламните съоръжения и други са стрували 70 022, 69 лева, а за командировки са дадени 56 151,92 лева.
Коалицията на Реформаторския блок е декларирала 744 702,41 лева като общ размер на набраните средства за финансиране на предизборната кампания. Те са събрани от собствени средства на политическите партии, участващи в коалицията, дарения и средства на издигнатите кандидати. Дарените пари са в размер на 33 652,41 лева, като от тях 305 лева са стойността на получените непарични дарения (стоки, услуги, рекламни материали и др.). Що се отнася до средствата на издигнатите кандидати, стойността на непаричните средства в пъти превишава тази на паричните – 39 960 лева, срещу 590 лева.Общият разход, които коалицията е направила за предизборната си кампания, е в размер на 730 791,05 лева, което означава, че са спестени 13 911,36 лева. За разходи за материали са отделени 53 702 лева, за външни услуги – 636 196 лева, а за командировки – 5891 лева. Разходите за медийни пакети по реда на чл. 178 от Изборния кодекс са 31 828,6 лева.