Имаме лидерски позиции при подготовката на кадри за електрически транспорт и трябва да ги запазим. Около тази теза се обединиха участниците на бизнес-академичната среща, която се проведе в БАН на 15 декември.
Организатор на заседанието е Индустриален клъстер "Електромобили", но в него участваха представители на висши училища и на БАН. Основната тема на разговорите беше създаването на магистърски програми за подготовка на кадри, специализирани в изграждането на електромобили.
Според председателя на БАН акад. Никола Съботинов има три условия за реализацията на тази идея - на първо място това е желанието и интересът на студентите, но остават още търсенето на пазара и потенциалът на университетите.
"Ние желаем сферата на електромобилите да се превърне във водещ индустриален клон на България", коментира той, съобщават от Индустриалния клъстер "Електромобили".
Но за да бъдат реализирани тези планове, страната ни трябва да обучи научни кадри и да развива технологиите, за да не се окаже, че ще догонваме останалите.
България е в основата на вълната на електромобилността в света и работим усилено, за да останем поне регионален лидер, отбеляза председателят на ИКЕМ Илия Левков. Подготовката на кадри със средно и висше образование е едно от тези направления. ИКЕМ вече е получил официална акредитация за две електромобилни специалности, които да се усвояват в средни професионални училища.
Бизнес-академичната среща в БАН пък очерта възможности за разработване на магистърски програми, които да обхванат електромобилността от няколко страни – екологична, дизайнерска, енергийна, инфраструктурна (смарт грид), конструкторско-механична. Те в същото време биха могли да надграждат вече добита специалност или да продължат образованието след бакалавърска степен.