Когато учените и геймърите се обединят...

За 3 седмици геймъри разгадаха сложната структура на ХИВ ензим, тормозеща учените от години

по статията работи: Георги Георгиев | 19.09.2011 | 10:52

Онлайн играчи постигнаха успех, надминаващ всяко постижение до момента в онлайн игрите Second Life или Dungeons and Dragons. С помощта на специализирана компютърна игра те успяха да разкодират структурата на сложен ензим, съдържащ се в подобните на ХИВ вируси, който измъчва учените вече десетилетие, съобщава Yahoo, която се позовава на информация от AFP.

Успехът е публикуван в сп. Nature Structural & Molecular Biology, в което за пръв път като автори на статията са посочени едновременно учени и геймъри.

Целта на изследването е бил анализ на мономерен протеазен ензим, срещан в молекулярната структура на ретровируси, един от които е вирусът ХИВ.

Разгадаването на структурата на ензима е от ключово значение за разбирането на причините за много от заболяванията и за създаването на лекарства, които да ги блокират.

За съжаление при анализа на тези структури електронният микроскоп не е достатъчен, тъй като той предоставя само плоско двумерно изображение на подобни големи молекули. В случая фармаколозите се нуждаят от 3D модел на молекулата, който да разкрие характеристиките ѝ.

Откритието дошло с помощта на играта Foldit, която е разработена за забавление през 2008 година, от университета във Вашингтон. При нея играчите се състезават в разгадаването на структури на аминокиселини с помощта на онлайн роботи. Аминокиселините са градивните блокове на протеините.

За голяма изненада на учените, с помощта на интуицията си и нестандартното мислене геймърите успели да създадат точен модел на търсения ензим само за три седмици.

Смята се, че това е първият случай, в който наболял научен проблем е бил разрешен с помощта на геймъри, а методът може да се използва и разрешаването на бъдещи сложни научни задачи, при които възприетите методи на научна работа не са толкова ефективни.

Коментари

4 zeyfod B 19.09.2011 | 20:33
Не, не са много умни всички геймъри. Има такива които само повтарят нещо което някой друг вече е измислил. Иначе това кой, как си губи времето си е изцяло негов проблем. Аз си го губя с игри или книги.
3 Стамена Георгиева Георгиева 19.09.2011 | 16:06
Всички геймъри са много умни, защото постоянно измислят разни стратегии, за да могат да печелят в различните игри. Не се става лесно велик играч, така че не можем да им отречем, че са положили доста труд и заслужават нашите адмирации. Все повече успешни проекти им пожелавам и нека открият лечение за всички смъртоносни болести.
2 Златка Стоева 19.09.2011 | 14:52
Никога не бива да се подценява умствения потенциал на геймърите. Заклетите любители на гейм индустрията не си губят времето с игри като FarmVille, а се вдъхновяват от по-стратегически и приключенски тип игри каквито предлага компанията Blizzard, например. Обикновено стратегическите игри много развиват мисленето и тренират ума да се справя с извънредни ситуации.
1 Ани Г. 19.09.2011 | 14:02
Много ми харесват тези съвместни инициативи, когато се обединяват заедно хора с много потенциал, да не кажа гений. Хубаво е за в бъдеще да има такива общи цели и проекти, които да спомогнат за разрешването на редица здравни и други казуси, но най-вече за болестите които са нелечими. Засега.

• Сега Още от деня коментарно предаване