За приноса и заслугите си към българското и световното оперно изкуство Никола Гюзелев е удостояван с редица български държавни и творчески отличия, но най-голямото отличие е признанието на публиката и критиката. Той беше неоспорим талант с рядко дарование, изключителен педагог, човек и колега, казва ръководителят на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов по повод кончината на големия български оперен талант.
"Поднасяме съболезнования на близките му и дълбоко скърбим за трудно прежалимата загуба на личност с такъв творчески ранг и мащаб. От свое име и от името на състава на Софийската опера и балет изразявам почит и скланям глава пред паметта и високия творчески пиедестал на Никола Гюзелев", пише в съболезнователен адрес на акад. Карталов.
Никола Гюзелев бе едно от големите имена в българското и световното оперно изкуство. Големият му творчески път започва от сцената на Софийската опера и балет, тогава Софийската народна опера, където на 27 юни 1961 г. той прави своя дебют с ролята на Тимур в операта "Турандот" на Пучини. Пял е на най-известните оперни сцени в Италия, САЩ, Япония, Франция. През 1964 г. получава в Парма наградата "Златен Верди" – изключително ценно признание за неговия талант. Сред ярките и запомнящи се роли са Филип Втори от "Дон Карлос", Борис Годунов от едноименната опера на Мусоргски, също Досифей и Иван Ховански от "Хованщина", Кончак и Галицки от "Княз Игор" на Бородин и галерия от образи от творчеството на Джузепе Верди, сред които Атила от едноименната опера, Банко от "Макбет", Захария от "Набуко", Прочида от "Сицилиански вечерни", Падре Гуардиамо от "Силата на съдбата", Рамфис и Царя от "Аида", също така Дон Жуан, Лепорело и Командора от "Дон Жуан” на Моцарт, Дон Базилио от "Севилския бръснар" на Росини, Мефистофел от "Фауст" на Гуно и Мефистофел от едноименната опера на Ариго Бойто, Дон Кихот от "Дон Кихот" на Масне.