Вижте лимузината, в която се е возил Тодор Живков

Соц. флагманът кара чуждестранни дипломати да онемяват с изящна изработка и помпозност

по статията работи: Марио Евстатиев | 02.04.2013 | 09:36  20 Виж всички снимки
Вижте лимузината, в която се е возил Тодор Живков
inews.bg/Марио Евстатиев

 Моделът "ГАЗ-13 Чайка" се появява на бял свят през 1959 година, след като на съветските инженери от заводите на "ГАЗ" им идва идеята да направят копие на Packard Carribean (1956 г.). Макар и несполучливи, първите произведени коли веднага стават емблема за лукс и престиж в СССР. За периода от 1959 до 1981 година, от производствените линии на завода има общо 3 179 екземпляра, от които 8 кабриолета и 20 медицински автомобила.

У нас "Чайка" влиза в началото на 1973 година, когато тогавашното Управление за безопасност и охрана (УБО) поръчва за висшия партиен ешелон първите няколко лимузини. Регулярните доставки продължават до 1979 година, а през 1981 г. са доставени още 3 броя за нуждите на властта.

След промените през 1989 година, наследникът на УБО - Националната служба за охрана, предприема цялостна подмяна на автопарка си със западни автомобили, а "Чайките" са надлежно консервирани и "замразени" в гаражите на службата.

През 1999 година след решение на Министерския съвет, НСО обявява мащабен търг, на който по-голямата част от колите са изкупени предимно от западни колекционери и родни прекупвачи. Няколко бройки все пак преминават в ръцете на частни ентусиасти от ретро клубовете в страната и продължават да събират погледите на зяпачите по различни мероприятия.

Службата запазва за представителни нужди два автомобила "Чайка". За единия, произведен през 1980 година, се твърди, че в него е пътувал самият Тодор Живков. Именно това и колата, която Националната служба за охрана показа за iNews.

Още на пръв поглед, интериорът на колата впечатлява с помпозност и лукс. Комфортът е навсякъде в салона. В задния отсек, освен широката и удобна задна седалка, напомняща по-скоро на канапе, има две сгъваеми седалки, разположени обратно на движението и предназначени за обслужващия персонал като охрана, преводачи и т.н. Предната седалка също е цяла и на нея спокойно се събират водачът и двама пасажери.

Аудио уредбата на "Чайка" също е интересно решение. Тя представлява радио апарат, намиращ се в средата на огромното арматурно табло, който може да се командва и отзад. Стъклата са с електрохидравлично задвижване, а качествената текстилна тапицерия е гарнирана с кожа.

Най-впечатляващи са габаритите на лимузината. Тя е дълга 5 600 мм, а ширината и височината и са съответно 2 000 и 1 620 мм. Напълно оборудване и заредена с гориво, "Чайка" тежи 2 100 кг. Широкото купе побира общо 7 души - един шофьор и шестима пасажери.

За задвижване на огромната кола е предвиден 8 цилиндров V-образен бензинов двигател, с мощност 195 к.с. Предаването на въртящия момент се осъществява от тристепенна автоматична трансмисия. Машинната уредба на "Чайка" позволява максимална скорост от 160 км/час при разход на гориво от 14 до 23 литра на 100 км.

За луксозното пътуване на VIP персонажите, конструкторите на "Чайка" са предвидили специално окачване. То е независимо отпред с горен и долен носач на всяко колело, пружини и амортисьори. Отзад каросерията лежи на твърд мост и полуелиптични ресори.

Спирането на колата се осъществява от барабанни спирачки с хидравлично управление и сервоусилвател. Оригинално, лимузината е снабдена с 15 цолови диагонални еднокамерни гуми, които имат стоманена противокуршумна ширмовка.

В наши дни, двете "Чайки" на Националната служба за охрана се използват предимно за филмови участия и при специални случаи. Въпреки че колите се отдават под наем, службата разглежда всяко искане персонално заради уникалността и все по-трудната им поддръжка. Задължително условие при наем е, че колата се управлява само от оторизиран от НСО водач.

Чуждестранните дипломатически делегации, гостуващи у нас онемяват, когато им бъдат показани двете соц. бижута. В службата за охрана си спомнят не един и двама западни висши държавници, за които едно от най-вълнуващите преживявания при посещението на страната ни е било разходката с "Чайка" по софийските улици.

Вижте лимузината в галерията ни.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


52 david copperfield 02.04.2013 | 17:41
Ще се намери кой да я купи, не бери грижа ти. Колекционерите обожават такива автомобили. Интересна ми е формата, която прилича много на Кадилак или Плимут :).
51 Бате Рамбо 02.04.2013 | 17:40
Със сигурност е един от най-ценените руски автомобили произведени по онова време. Има какво да покаже на западните коли по онова време.
50 Миро Т 02.04.2013 | 17:40
Въобще не го е мислел да ти кажа :). Автомобила за онова време си е бил наистина голяма класика и според мен.
49 Батко съссладко 02.04.2013 | 17:38
Беше стотинки бензина и никой не се притесняваше за него, докато сега времената са съвсем различни вече.
48 Radko Radev 02.04.2013 | 17:35
Брей, това не го знаех, явно наистина има сериозен интерес за тези возила, които заслужават по-скоро място в музея на комунизма.
47 david copperfield 02.04.2013 | 17:34
Можеха повече мощност да изтръгнат от този голям двигател според мен. Вижда ми се сравнително слабичък за това купе.
46 Бате Рамбо 02.04.2013 | 17:34
"За задвижване на огромната кола е предвиден 8 цилиндров V-образен бензинов двигател, с мощност 195 к.с. Предаването на въртящия момент се осъществява от тристепенна автоматична трансмисия. Машинната уредба на "Чайка" позволява максимална скорост от 160 км/час при разход на гориво от 14 до 23 литра на 100 км." - А колко точно е въртящия момент на машината?
45 Бате Рамбо 02.04.2013 | 17:34
"За задвижване на огромната кола е предвиден 8 цилиндров V-образен бензинов двигател, с мощност 195 к.с. Предаването на въртящия момент се осъществява от тристепенна автоматична трансмисия. Машинната уредба на "Чайка" позволява максимална скорост от 160 км/час при разход на гориво от 14 до 23 литра на 100 км." - А колко точно е въртящия момент на машината?
44 Бате Рамбо 02.04.2013 | 17:34
"За задвижване на огромната кола е предвиден 8 цилиндров V-образен бензинов двигател, с мощност 195 к.с. Предаването на въртящия момент се осъществява от тристепенна автоматична трансмисия. Машинната уредба на "Чайка" позволява максимална скорост от 160 км/час при разход на гориво от 14 до 23 литра на 100 км." - А колко точно е въртящия момент на машината?
43 Миро Т 02.04.2013 | 17:33
Чайката не е лош автомобил според мен, но има още какво да се желае от него. Според мен е доста добра лимузина.
42 Батко съссладко 02.04.2013 | 17:33
Наистина е уникална машина, която аз бих се возил и карал. Малко такива са останали в добро състояние обаче.
41 Katerina Dieva 02.04.2013 | 17:24
Е няма да ти се отдаде такъв случай специално за тази, тъй като много си я пазят и само гардове от НСО я карат.
40 Dare Debil 02.04.2013 | 17:18
Не бъди толкова сигурен, има родни колекционери, които дават доста пари за такива возила. Преди няколко години се продаваше една от лимузините на Людмила Живкова и си намери купувач.
39 Пипа Мидълтънова 02.04.2013 | 17:12
Е колко са се променили нещата от тогава само, сега властта се возила в ултра скъпи лимузини с марки БМВ и Мерцедес, а около тях ескорти и всичко профучава със страхотна скорост около нас.
38 Victoria Peshev 02.04.2013 | 17:06
Готино возило определено, ама и никак не е екологична, макар че то по соц време бензинът си беше повече от евтин. :)
37 Radko Radev 02.04.2013 | 16:55
Интересно дали има желаещи да се возят в лимузината на Живков, макар че тя изглежда доста добре - готина антика с история си е.
36 Апликация Велчева 02.04.2013 | 16:45
35 Пламен Клошарски 02.04.2013 | 16:45
хубаво е, че има потребители във форума, които имат спомени за тези години.
34 Апликация Велчева 02.04.2013 | 16:43
браво, много хубава кола.
33 доплеров ефект 02.04.2013 | 16:39
Тази лимузина надали биха я продали на търг, не мисля че ще има кой да я купи, по-добре да я сложат в музей
32 Katrin Velinova 02.04.2013 | 16:38
Мястото му е в някой музей, прав си
31 числото Фи 02.04.2013 | 16:36
Това е возило с особена културно-историческа стойност
30 Пламен Панайотов 02.04.2013 | 16:32
Много ме кефи това возило, да вземат, да го изложат в музей, няма да е никак лошо...
29 Katerina Dieva 02.04.2013 | 14:16
Ретро изглежда, ама пък е доста луксозно това возило. Какви легенди само се носят за това возило, даже като сюжетна линия в един сериал ги вкараха.
28 Анжелина ЖУЛИ 02.04.2013 | 12:55
Тя си е красива, дори напомня на стари модели на Форд.
27 Lana Rey 02.04.2013 | 12:54
Винаги съм искала да карам такъв ретро автомобил!
26 Анжелина ЖУЛИ 02.04.2013 | 12:54
Много красива кола, въпреки че не е тачена вече у нас. А и както виждаме, станала е подмяна на едни коли с други, ама парите са си същите.
25 Lana Rey 02.04.2013 | 12:53
Красавица си е била, няма лошо да бъде показвана и дори карана отново!
24 La Bicha 02.04.2013 | 12:53
Ехе какви килимчета има там;)) Много селско, много, ама тогава така си е било модерно!
23 Богдан Литев 02.04.2013 | 12:14
Интересна и комфорта ми изглежда :) Добре си е живял бай Тошо:)
22 david copperfield 02.04.2013 | 11:58
Наистина много малко са хората, които са имали шанс да се возят в такъв автомобил. На фона на москвичите и ладите си е била като Ролс Ройс!
21 Бате Рамбо 02.04.2013 | 11:58
Бих си взел една такава, която да карам само няколко пъти в годината по важни срещи, за да направя впечатление на човек с вкус за автомобили :).
20 Миро Т 02.04.2013 | 11:57
Ако можеш да и насмогнеш на разхода на гориво, който едва ли пада под 25-30 на 100. Просто времената са били такива :).
19 Батко съссладко 02.04.2013 | 11:57
Представителна лимузина, която не става за гонитби, въпреки че има голям V8 под предния капак. Не е правена заради това.
18 david copperfield 02.04.2013 | 11:56
Гордостта на руското соц автомобилостроене :). Дори западняците са я харесали тази лимузина и някои колекционери я имат в своята колекция :).
17 Бате Рамбо 02.04.2013 | 11:54
То точно от тогава тръгна традицията по сватбите младоженците да се появяват "Чайка". Уникална лимузина за своето време наистина.
16 Бате Рамбо 02.04.2013 | 11:53
То точно от тогава тръгна традицията по сватбите младоженците да се появяват "Чайка". Уникална лимузина за своето време наистина.
15 Бате Рамбо 02.04.2013 | 11:53
То точно от тогава тръгна традицията по сватбите младоженците да се появяват "Чайка". Уникална лимузина за своето време наистина.
14 Миро Т 02.04.2013 | 11:52
Тези коли са много ценни и колекционерите дават луди пари, за да ги притежават. Определено са доста апетитна хапка :).
13 Батко съссладко 02.04.2013 | 11:52
Имал е и Мерцедес S класа (Pullman), който е бил открит в задната си част, за да може да маха на тълпата.
12 tedka todorova 02.04.2013 | 11:34
Много е луксозна колата. Представям си и колко ще е удобна.
11 кученцето пиджи 02.04.2013 | 11:34
Соц. флагманът кара чуждестранни дипломати да онемяват с изящна изработка и помпозност - това ми напомня на една от първите коли на Джеймс Бонд, още от 60-те години на миналия век.
10 Georgi Hristov 02.04.2013 | 11:22
Видяхме я, сега сме много доволни!
9 Батко Реджеп 02.04.2013 | 11:17
Количката е страхотна! Тодор Живков не се е возил много в народните коли, това мисля, че е ясно на всички и то много отдавна :)
8 Летящият Честмир 02.04.2013 | 11:06
Това е кола със страхотна стойност
7 Анита Кралева 02.04.2013 | 11:04
Гледах я в някакъв репортаж в новините. Много интересна история!
6 Даная Михайлова 02.04.2013 | 10:53
Страхотен автомобил е .
5 овчи транс 02.04.2013 | 10:51
Чудесна е, с удоволствие бих я карал.
4 mitko velev 02.04.2013 | 10:48
Страхотна руска лимузина, която си бе и доста апетитна за онова време!
3 Marusq Laleva 02.04.2013 | 10:29
Прекалено е ретро , но за неговото време това е била много модерна кола, малцина са имали щастието да се возят в такава.
2 Мариана Красимирова 02.04.2013 | 10:26
голям баровец бил този тодор живков , страшна лимузина
1 Летящият Честмир 02.04.2013 | 10:25
как само я искам тази кола, невероятна е

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:30 Светът на жестовете
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • Сега "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.9...
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.62
  • 16:00 Премиера: "Скъпа мамо" - сериал,...
  • 17:00 bTV Новините
  • Сега "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.