Кими Райконен спечели най-вълнуващото, напрегнато и непредсказуемо състезание до момента във Формула 1 - Гран при на Абу Даби. Ледения се завърна на върха след повече от 3-годишна пауза, след като за последно бе печелил в Белгия през сезон 2009.
Райконен се добра до 19-ата победа в кариерата си и обра овациите на екзалтираните фенове в Обединениете арабски емирства, като също така върна усмивките в екипа на Лотус, който изкова 36-ата победа във Формула 1 и първа под това название.
Изумителното състезание поднесе всякакво зрелище за зрителите - седем отпаднали, технически проблем, довел до прекратяване на състезанието, няколко верижни катастрофи, принудителни спирания в бокса, два пъти излизане на кола за сигурност и много атрактивни офанзивни маневри.
Райконен стана осмият различен победител за сезон 2012 и попречи на Фернандо Алонсо да съкрати изоставането си в борбата за титлата. Испанският състезател на Ферари завърши втори на по-малко от секунда зад Ледения, като не му стигнаха обиколките, за да опита да го изпревари.
Великолепно каране направи световният шампион Себастиан Фетел, който тръгна от питлейна, но завърши на 3-то място. Естествено, той беше облагодетелстван първо от големия брой отпаднали състезатели - цели седем - както и от излизанията на кола за сигурност. Германецът обаче влезе в бокса два пъти и 40 обиколки преди края беше последен, но с похода си към челото заслужи овации на публиката.
Дженсън Бътън финишира 4-ти, като изпусна да се качи на подиума в предпоследната обиколка за сметка на Фетел. Съотборникът на британеца в МакЛарън Люис Хамилтън беше убедителен лидер до 20-ата обиколка, когато внезапно спря колата си и я паркира на тревата до пистата - технически проблем провали световния шампион от 2008- година.
Пастор Малдонадо участва в няколко инцидента на пистата, но приключи на 5-то място и зарадва екипа си Уилямс. Шести финишира борещия се за нов договор със Заубер Камуй Кобаяши, който на фона на съотборника си Серхио Перес (който отпадна след катастрофа с Пол Ди Реста и Ромен Грожан) се представи отлично.
Фелипе Маса се нареди на 7-ма позиция, сънародникът му Бруно Сена остана 8-ми. Десетката допълниха Пол Ди Реста и Даниел Рикардо, а Михаел Шумахер остана 11-ти близо до пилота на Торо Росо.
Така Себастиан Фетел продължава да бъде лидер в класирането при пилотите 2 кръга преди края на шампионата. Германецът има 255 точки и води с 10 на Фернандо Алонсо, който изпусна отличен шанс да съкрати по-значително изоставането си. Победителят от Абу Даби Кими Райконен се утвърди на трето място със 198 - 31 пред Марк Уебър, който отпадна след контакт с Ромен Грожан.
Стартът
Люис Хамилтън потегли брилянтно и се откъсна на върха на решетката, но същото не можеше да се каже за Марк Уебър. Пилотът на Ред Бул отново не впечатли със стартова реакция и това му коства загубата на цели две позиции. Кими Райконен успя да изпревари австралиеца и Пастор Малдонадо, като състезателят на Уилямс се нареди на трето място.
Катастрофа
Още преди края на първата обиколка се получи верижна катастрофа между Нико Хюлкенберг и Бруно Сена, като в суматохата пострадаха болидите на Пол Ди Реста, Ромен Грожан и Нико Розберг. Всички те трябваше да се насочът към бокса за първо спиране, което до голяма степен компрометира плановете им за състезанието. От това се възползва световният шампион Себастиан Фетел, който се изкачи до 16-ата позиция за нула време.
Изпреварвания и проблеми в челото
Фернандо Алонсо още преди втората обиколка успя да залепи болида си зад този на Марк Уебър и на втората голяма права на пистата "Яс Марина" осъществи смела и агресивна маневра, за да се изкачи на 4-то място.
Люис Хамилтън се оплака, че гумите са му прекалено студени и това позволи на Кими Райконен да изсмуче от въздушната струя на болида на МакЛарън. Не се стигна до изпреварване обаче, което можеше да се окаже ключово за по-нататъчното развитие на състезанието. От този момент Хамилтън успя да си спечели и да удържа около 3-секундна преднина.
Фетел също пострада при голямата катастрофа в първата обиколка, защото се удари в болида на Бруно Сена и повреди предното си крило. От екипа на Ред Бул му казаха, че зависи от него дали ще прецени да влезе в бокса. Той реши да изчака, което в крайна сметка можеше да се окаже доста успешен ход, предвид развитието на състезанието.
Голяма катастрофа
Нико Розберг профуча през кокпита на Нараин Картикеян и се разби в бариерите, защото не прецени колко рано ще спре колата на Испания Рейсинг преди завоя. В резултат на тежкия сблъсък и двамата трябваше да прекратят участието си в надпреварата, а инцидентът предстои да бъде разследван.
Кола за сигурност
Страховитият контакт между болидите на Мерцедес и Испания Рейсинг провокира Чарли Уайтинг да пусне колата за сигурност в 7-ата обиколка. Тя се задържа до 14-ата и това отново събра колоната в минимална дистанция, но Фетел не можа да се възползва от този шанс. От 12-ата позиция световният шампион се поддаде на напрежението и излезе извън пистата, защото пред него Жан-Ерик Верн загряваше гумите си с типични зиг-заг движения, което явно не се нравеше на Фетел.
Пилотът на Ред Бул предприе защитна маневра и се блъсна в полиестерната табела "DRS", която обозначава началото на зоната с разрешено активиране на подвижното задно крило. Така предното му крило стана още по-разкачено и се клатеше много повече, което принуди Фетел да влезе в бокса от 12-то място при кола за сигурност. Питстопът го прати отново последен, защото правилата са категорични - който влезе в бокса при сейфти кар, се връща на дъното на решетката.
Рестартиране и нови проблеми за Фетел
Хамилтън изхвърча напред и веднага записа най-бързата обиколка до момента в състезанието, като се откъсна на близо 2 секунди пред Райконен. Фетел се изкачи с две места за сметка на Пол Ди Реста и Педро де ла Роса, след което изпревари Ромен Грожан. Французинът обаче моментално контраатакува и си върна позицията, след което Фетел напусна очертанията на пистата и се придвижи по синята част на асфалта, за да извърши нова офанзивна маневра. От Лотус моментално се оплакаха на стюардите, защото не бяха съгласни с действието на световния шампион.
В крайна сметка Фетел върна мястото на Грожан, защото бе преценено, че го е задминал извън пистата.
Хамилтън отпада!
Изненадващо Люис Хамилтън спря колата си извендъж и я паркира на тревата до трасето в 20-ата обиколка. От екипа на МакЛарън му казаха, че изведнъж са загубили "цялата мощ", като проблемът може би е бил в трансмисията или в двигателя. За съжаление на британския състезател, едно спокойно лидерство му беше отнето заради поредния технически провал на МакЛарън.
Малдонадо изтласка Уебър извън пистата
Марк Уебър опита да изпревари Пастор Малдонадо за третото място от външната страна след излизането от завоя, а пилотът на Уилямс не мръдна от линията си и по този начин принуди австралиеца да се завърти до пистата. Уебър загуби 3 места и се върна на трасето 7-ми, като той също има вина за нещастието си, тъй като опита да изпревари от външната страна и не можеше да очаква Малдонадо да изчезне - венецуелецът следваше идеалната линия и това трябваше да бъде взето предвид от стюардите.
Уебър тормози Маса, Фетел се залепва за него
Уебър опита да изпревари Маса на завоя, но вместо това излезе извън очертанията на пистата, по подобие на инцидента с Малдонадо. Австралиецът след това взе пряк път през завоя и се върна пред Фелипе Маса, който трябваше да спре рязко и в резултат на това се завъртя, тъй като заключи предните си гуми.
Междувременно Фетел се представяше отлично и за нула време стигна до 6-то място, като Алонсо влезе в бокса и излезе зад германския пилот. В последствие състезателите пред тях двамата също направиха питстопове и световният шампион се озова на 2-ра позиция, а испанецът бе 3-ти!
Големият въпрос до края
Ще успее ли Фетел да изкара до финала без да спира отново? Той влезе в бокса в 14-ата обиколка, за да смени предното си крило, но сложи и меките гуми, надявайки се да издържат до последния 55-ти тур. Това прави общо 41 обиколки с този комплект, в сравнение с 34-те, които постигна в Индия.
Сега ситуацията обаче бе далеч по-тежка, защото Фетел трябваше с повече гориво в болида си да поддържа комфортен аванс пред Фернандо Алонсо, който беше с по-свежи гуми. Испанецът даваше индикации, че ще влезе в огледалата на световния шампион скоро, защото постепенно съкращаваше изоставането си.
Фетел спира в бокса за втори път, Грожан удря Перес и Уебър
В крайна сметка Ред Бул прецениха, че е по-добре да не поемат големия риск и повикаха Фетел в 38-ата обиколка за втори питстоп. Той обаче не мина изцяло по план, защото задната дясна гума бе сменена доста по-бавно от оптималното време. Германецът се върна на пистата 4-ти пред голяма група от 7 болида.
В 39-ата обиколка се стигна до нова верижна катастрофа на "Яс Марина" - Пол Ди Реста предприе рискована офанзивна маневра и изпревари Серхио Перес, а болидът на Заубер загуби контрол и се блъсна в Ромен Грожан. Французинът пък закачи предното крило на връхлитащия Марк Уебър, с което и двамата трябваше да прекратят участието си в състезанието. Перес обаче влезе в бокса и продължи да се състезава.
Отново кола за сигурност
В резултат на катастрофата веднага на пистата излезе кола за сигурност, която отново събра заедно цялата решетка. Бътън беше надъхан от екипа на МакЛарън да атакува Алонсо на рестарта, но британецът заяви: Той е много, много бърз по правите.
Рестартиране
Райконен се изстреля след прибирането на колата за сигурност и завъртя най-бърза обиколка, докато тримата състезатели зад него се залепиха един до друг. Вероятно това бе продиктувано от недостатъчно доброто темпо на Алонсо, който едвам удържаше Бътън, който пък бе притискан постоянно от Фетел.
Обиколки до края
Фетел очевидно бе по-бърз на правите от Бътън, но британецът вършеш отлична работа в защита на бавните завои и не позволяваше на световния шампион да опита дори да го задмине. Алонсо постепенно започваше да съкращава изоставането си от Райконен, което бе повече от 2 секунди, но записа най-бърза обиколка и даде заявка, че ще се бори за победата. 3 тура преди края вече видимо испанецът се доближаваше до Ледения и последните мигове от Гран при-то обещаваха да са вълнуващи.
Най-накрая в 52-ата обиколка Фетел успя да задмине Бътън и да се изкачи на 3-ата позиция!
В крайна сметка повече промени не се случиха и Райконен спечели, следван от Алонсо, Фетел и Бътън.