Асфалт вместо павета в центъра на София - това ще е бъдещето за едрия калдъръм от бул. "Прага" и на каменните блокчета по бул. "Монтевидео", съобщава в. "Монитор". Тези шосета ще се ремонтират догодина.
Павета няма да има и по бул. "Дондуков" в участъците, в които се движат автомобили. Паважът ще изчезне и от улиците "Богатица", "Кумата", "Нарцис". Освен това калдъръм няма да има и по бул. "Овча купел" от ул. "Житница" до бул. "Президент Линкълн", и от бул. "Президент Линкълн" до бул. "Цар Борис III". Асфалт ще залее и бул. "Шипченски проход" и неговото продължение ¬ ул. "Искърско шосе".
Паветата са здрави, но пръстта под тях се е надигнала и улиците са станали на вълни. Това създава опасност за катастрофи и причинява замърсяване на въздуха с прах. През миналото лято при ремонта на бул. "Драган Цанков" паважът беше изваден и откаран на склад, а новите платна са от асфалт.
Няколко са причините, поради които Столична община е решила да махне паважа от булевардите. Едната е, че шофьорите намаляват скоростта на движение и това води до забавяне на градския транспорт, обяснил зам.-кметът Любомир Христов. Като се положи асфалт, движението ще е по-бързо и автомобилите ще вдигат по-малко шум.
Трудната поддръжка е вторият мотив за пенсионирането на паветата. "Старите майстори си отиват, а младите нямат умения да ги редят добре", обяснил още Христов. Заради нов паркинг ремонтът на бул. "Дондуков" се отложи за догодина.
За пълната промяна на шосетата в София общината води преговори за нов заем от ЕИБ от 50 млн. евро.
Паветата от столичните улици се пазят под ключ в таен склад. В момента стотици хиляди от тях се съхраняват в квартал Враждебна. Там са паветата от ул. "Пиротска", които бяха заменени с по-големи преди години. На същото място се складират и стари плочи от тротоари, бордюри и други интересни настилки от миналото на София.
След време калдъръмът ще се използва при ремонт на малки централни улички в столицата по проект за възстановяване на автентичния им вид, който ще се прави след 2014 година.