Спират със закон автоматично подновяване на договори с оператори

НС прие на първо четене промените в Закона за електронните съобщения

по статията работи: Деляна Петкова | 23.06.2011 | 14:36

Парламентът прие на първо четене промените в Закона за електронните съобщения. Текстовете ограничават възможността мобилните оператори автоматично да подновяват срочните договори на клиентите си, предаде БТА.

Предложенията за промени в Закона за електронните съобщения бяха внесени от Министерския съвет.

Срочният договор може да бъде подновен само при изричното съгласие на абоната относно условията му, а когато липсва такова съгласие след изтичане на срока, той се преобразува в безсрочен при същите условия, гласи законопроектът. В този случай абонатът има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това.

Поставено е условие максималната продължителност на срочния договор да не надвишава 24 месеца.

Предвидено е още индивидуалният договор да влиза в сила в срок до 7 дни след сключването му, освен ако абонатът изрично не е заявил желание договорът да влезе в сила незабавно.

Новите промени въвеждат изискването на процедурата по преносимостта на номерата да се осъществява във възможно най-кратък срок, като срокът, в който може да бъде преустановено предоставянето на услугата на абоната, не може да надвишава 8 часа. Предлага се предприятията да имат задължение за предоставяне на услуги за контрол и наблюдение на потреблението и уведомяване на абоната при нетипичен трафик или прекомерно потребление.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


36 Бойчо Владимиров 30.01.2012 | 17:57
Мобилните оператори се възползват от незнанието и неразбирането на по-възрастни хора, които и не виждат добре, за да прочетат ситното в договора който подписват, и съвсем безогледно, без всякакво съобразяване с това от което всъщност се нуждае клиента, буквално го ПРЕЦАКВАТ да ползва нещо от което всъщност няма никаква нужда. Не знам каква е комисионната на лигльовците, които работят за тези монополисти в онези магазинчета за мобилни услуги, но те вече минават всякакви граници. Мой роднина влиза в техен магазин да си плати сметката за мобилни услуги, а бива подведен да сключи още един договор с уговорката че уж само минава към по-висока месечна такса от 12 на 18 лв. БЕЗОГЛЕДНА ИЗМАМА. Как сега да бъде прекратен този договор, когато вече са изминали повече от 7 дни от сключването му? Вазможно ли е да намеря правата си в тази ситуация и да докажа тази измама???
35 Miglena Megit 25.08.2011 | 20:46
Уж е така,ама днес от Глобул ми казаха че договора или Аз трябва да го подновя или да го закрия или автоматично ще се преподпише.Това става на 25.08.2011
34 Павката _ 24.06.2011 | 12:15
V D, този лимит не е да ти блокира изходящите повиквания от карата като го достигнеш, а просто те предупреждава. Пише го в договора и е доста дискутирано. И аз си мислех, че не може да бъде превишен, но след като разбрах каква е работата се просветих най-накрая.
33 Borislav Bonev 23.06.2011 | 18:26
Абе важното е сега, че са променили закона - каквото били до тук - било! Европейска държава сме уж, всичко трябва да е по европейските номера - ако не искаш определен оператор - отиваш и след 8 часа вече си с друг. Няма да ходил да се молиш, да купуваш бонбони и кафе, като в социализма. Тогава да е подкупвало, за да ти дадат да влезеш в цех за обувки примерно и да си избереш.
32 V D 23.06.2011 | 16:58
А чували ли сте как уж имаш лимит 50 лева, например, и изведнъж плащаш 100 лева? Как става това? Имаш лимит, който трябва да ти гарантира, че когато го достигнеш ще бъдеш спрян или поне ще ти се обадят да те уведомят и да те попитат дали искаш той да бъде увеличен. Обаче такива неща няма. Ти продължаваш да си говориш и да си трупаш сметка, а после, когато дойде ред да се плаща ти иде да се застреляш. Пълно безумие!
31 Илиян Илиев 23.06.2011 | 16:55
Сега наред са банките, ако и тях успеят да вкарат в правия ред, равни няма да имат! Ама ако ги бутнат няма да има кой да им дава кредитчета да си купуват разни работи.
30 Георги Петров 23.06.2011 | 16:53
Данчо, по този начин показват що за политика има тази компания и как не държи на служителите си. Една успешна такава, никога няма да направи нещо такова със своите работници, защото е просто извън всякакви демократични разбирания. Разбирам да беше станало в Афганистан или Либия, но тук сме в Европа и такива неща са недопустими.
29 Данчо Георгиев 23.06.2011 | 16:48
Във Виваком една позната работеше и ми каза, че е имало ситуации, в които ако ти като служител попаднеш в ситуация, че клиент се откаже от домашния си телефона при теб (тоест - не успееш да го убедиш да продължи да използва услугата) - те уволняват.
28 Стамена Георгиева Георгиева 23.06.2011 | 16:46
Драга не казвам, че и мен не ме устройва моя тарифен план, но не може да си правят каквото си поискат и това трябва да го разберат. В крайна сметка ти си техен клиент и си си в правото да изискваш всичко от тях, дори и да те уведомят, когато дойде време за изтичане на договора, за да те попитат искаш ли или не да го подновиш и да ти обяснят какво трябва да направиш. Ако искат да имат клиенти да се държат така, както трябва, защото всички сме хора.
27 Ани Г. 23.06.2011 | 16:44
Така е Алекс, доста са нахални. Но те така им казват да говорят- да ни убеждават, че няма причина поради която да искаме да прекратяваме договорите си с тях! Много мразя, като започнат да ме разубеждават, но и това е тяхната работа, от това взимат процент. Все пак трябва да се уважава мнението на човек и неговото решение като дори вече бивш клиент.
26 Златка Стоева 23.06.2011 | 16:43
Прави ми впечатление, че някои оператори много спекулират с тези безплатни минути. Избираш си тарифа с Х безплатни минути към У номера и говориш с тях свободно. Излиза фактура с крещящо висока сума и хората се питат какво става. Това се случи на моя приятелка няколко пъти. От съответния оператор й казаха, че единият от номерата, въведени като безплатни, се изгубил и системата не е отчела разговорите с него като безплатни. Но пари не й бяха възстановени.
25 Иван Цветков 23.06.2011 | 16:41
Дано да има и някакъв коректив, който да следи за това нещо! Защото ако няма някакъв регулатор (или както искате така го наричайте) ползата от този закон ще бъде безпредметна.
24 Алекс Г. 23.06.2011 | 16:40
В крайна сметка ми пусна молбата и ми каза като останат няколко дни, да се обадя на *88 и да го кажа на оператора, че желая да си прекратя договора. Най-интересното се оказа, че реших да свърша тази работа лице в лице (и по-добре), защото понякога не се свързвах с тези оператори. В крайна сметка отидох в друг офис и попаднах на една много пекана служителка, която ми обясни, че не трябва при никакви условия да оставям телефон за обратна връзка и да кажа, че нямам нужда повече от тази карта. Ако бях оставил телефон за обратна връзка, това означаваше, че щях да остана с безсрочен договор и всеки месец щях отново да плащам месечна такса. В крайна сметка след като служителя на мтел се опита да ме убеди 3-4 пъти да не си прекратявам договора и да ми предложи за пореден път нови промоции, аз казах, че искам да си спра картата и така и стана. Най-накрая успях да остана само с една карта и то след като загубих доста от свободното си време, за да заявя на поне 3 служители, че не желая да имам повече 2-ра карта при тях!
23 Алекс Г. 23.06.2011 | 16:39
Допреди 2 месеца бях с две карти на Мтел и реших да си спра едната. Отидох 3 месеца преди да ми изтече договора и ми казаха, че още е рано да подавам молба за прекратяване на договора и да се върна след 1 месец. Отидох точно, когато ми оставаха 2 месеца преди да ми изтече договора и казах, че искам да го прекратя, а служителката ми каза, че отново съм дошъл по-рано. Както и да е, тя се опита да ме убеди да дойда след месец, но аз твърдо и заявих, че искам да го направя точно сега. Служителката ме разпитваше защо искам да не си подновявам договора с тях, да ми предложат нов договор с други условия, но аз твърдо и заявих моята позиция.
22 Стамена Георгиева Георгиева 23.06.2011 | 16:38
Те дават V D, ама ако през годините си им правил големи, ама наистина големи сметки и като преподписваш може да ти бутнат един безплатен телефон, който не струва и 5 лева. Ако не си запознат обаче с това, може да те запишат, че си взел и да си го приберат те. Много са хитри, българинът е номер едно по шашмите.
21 Draga Mateeva 23.06.2011 | 16:38
От 8 години ползвам услугите на един и същи оператор и нямам никакво намерение да го сменям. Ако кажа, че съм много доволно, ще бъде пресилено, но това, което ми се предлага към момента като тарифа и безплатни разговори ме устройва.
20 Данчо Георгиев 23.06.2011 | 16:36
Как ще правят те нещо, за което Аз не съм дал съгласие - какви са тези глупости! Обиколил съм толкова държави - никъде няма такава слободия в това отношение! В демокрация ли живеем или в тирания, в която принудително ни карат да плащаме за неща, които не ползваме?
19 V D 23.06.2011 | 16:36
Така е Ива, права си. Но някой път направо ти се карат, да не говоря, че всячески се опитват да те откажат, дори се опитват да те излъжат, че не става така лесно и ако си някой по-наивен и глупав им се връзваш. В крайна сметка пък не може така. Щом искаш да прекратиш отношения с тях, значи има защо. Как пък веднъж не дадат нещо безплатно, само и само, за да те задържат.
18 Иван Цветков 23.06.2011 | 16:34
В правният мир това е недоразумение, автоматичното подновяване на договорите. Според мен, операторите трябва задължително да ни уведомяват, а ние да дадаваме изричното си съгласие.
17 Ива Хинова 23.06.2011 | 16:32
Не може да им се отрече, че са доста напористи, но те за това им плащат процент – от сключени договори изкарват повече пари, отколкото от продажба на телефони и т.н. в разните хенди, германос...
16 Петър Стоянов 23.06.2011 | 16:31
Не знам какво лоби е имало в правителството на Симеон Сакскуборготски, когато се е приемал този закон, който сега ще се изменя, за да даде такива големи права на мобилните оператори тогава.
15 Borislav Bonev 23.06.2011 | 16:27
Дано да има мониторинг на този закон. Най-важното е, разбора се - той да бъде прием и най-накрая мобилните оператори да си знаят местата. Плащайки си сметката миналата седмица, станах свидетел на отвратителното отношение на касиер на единия мобилен оператор към клиент, който си плащаше сметката.
14 Свилен Терзиев 23.06.2011 | 16:19
Лично мене няма какво да ме убеждават. За себе си съм решил, че ще бъда на един оператор и така ще е дълго време. Но наистина като започнат да се превъзнасят стават отегчителни и започваш да се чудиш как да се измъкнеш.
13 V D 23.06.2011 | 16:11
Поне вече ако забравиш да си прекратиш договора преди дата на изтичане, ще можем да я спреш когато си искаш, а не както сега да чакаш да изтече или да си платиш всички вноски до края. Така ще спрат да ни правят на луди и да се опитват да те убеждават техните консултанти в магазините, колко добри оферти имат, колко много ще загубим ако си сменим оператора и т.н. Нямам търпение да влезе в сила, защото на единия ми оператор ми писна да му сърбам попарата.
12 Криси Митева 23.06.2011 | 16:09
Ами абсурда с разговорите между оператори, на по-високи цени? Това също е неправилно, навсякъде по света и в Европа най-вече, хората си говорят на различни мобилни оператори на еднаква тарифа. Това също трябва да бъде спряно и да се въведе уеднаквяване между разговорите и смс-те с всички оператори в България!
11 Свилен Терзиев 23.06.2011 | 16:05
Идеално ми идва тази новина! Наскоро си купих телефон с карта, но искам да се отърва от тази карта след като ми изтече лизинга на телефона. Продавачката доста беше доста убедителна като ми обясняваше, че няма да има проблем да я закрия, но някакси не и повярвах. Сега няма къде да иде!
10 Ани Г. 23.06.2011 | 16:00
Кога ли в тази държава нещата ще започнат да се случват нормално и поне в някакъв ред? Не може да ти се подновяват договорите, без твое съгласие. Всичките оператори у нас са изключително нагли, и държавата досега не упражняваше никакъв контрол над техния монополистичен свят!! Ами хайде, вече събудете се и се сетете какви бяха правата и свободите на хората и си припомнете факт, че е ваше задължение да ги защитавате!
9 Стамена Георгиева Георгиева 23.06.2011 | 15:57
Да вземат обаче да измислят и закон за разговорите. Не може да плащаме все още луди пари за разговори към други оператори, след като в Европа са в пъти по-ниски. Като ще влизаме в ЕС нека поне се стараем да ги настигнем по някакъв начин.
8 V D 23.06.2011 | 15:28
Те хубаво са го приели, ама кога ще влезе в сила? Писна ми да си правят каквото си поискат и като откажеш да платиш по един или друг повод, те да ти пращат някакви хора да ти оглеждат апартамента. Може ли да са толкова нахални и нагли? Безобразие пълно!
7 Станимира Георгиева 23.06.2011 | 15:26
Дано това достигне и до гладните уши на всички мобилни оператори и да спрат да ни мятат по джанките! Много ме дразни тази процедура, не може без твоето изрично съгласие да те карат да си плащаш! Така са и в банките - без да знаеш, че те вече ти начисляват някакви такси, защото примерно си навършил 25 години и почват да ти течат някакви лихви, такси и т.н, без никой да те уведоми и да те попита?! Монополистите са оляха!
6 Алекс Г. 23.06.2011 | 15:12
На мен ми се обаждаха преди месец и ми предлагаха да си обединя 2 карти в една. Естествено учтиво им изслушах предложенията, разпитах хубаво и в крайна сметка им отказах. Просто няма начин да ме накарат да подпиша такъв договор, каквото и да стане. Човек се учи от грешките си, а наглостта на Мтел никога няма да спре!
5 Живка Илиева 23.06.2011 | 15:06
Само че наглите мобилни оператори са измислили друга хватка – договори по телефона! Телефонен терор за преференциални условия за нов договор, който може да бъде сключен само с телефонно съгласие и се предлага единствено по този начин не и в офис на компанията /?!/ – за това никакви обещания по телефона на подобни обирджии, да не се окажете прецакани!
4 Павката _ 23.06.2011 | 15:02
Точно така. Ако може още да им орежат крилата на тези измамници, за да не лъжат така хората. Не е нормално да има такива скрити вратички, които да работят в полза на оператора, а не на клиента. Показаха им, че са измамници, но наказания няма да има естествено, защото си плащат много добре на всички.
3 Алекс Г. 23.06.2011 | 14:58
Много хора намразиха мобилните оператори точно заради това автоматично подновяване на новите договори. Ти заявяваш, че не искаш да ползваш повече тази карта и, че искаш да прекратиш договора си, а те ти казват, че ти остават още година или 2, защото се е подновил автоматично.
2 Георги Петров 23.06.2011 | 14:57
Ама това още ли не са го въвели? Защо толкова бавно стават нещата в нашата държава? Казаха още миналата година, че тази практика ще спре. Защо трябваше да се чака една година за да се наканят нашите да приемат такъв закон?
1 Илиян Илиев 23.06.2011 | 14:54
Евала на парламента! Най-после да гласуват и да приемат нещо смислено, а не да се занимават с предрешени вотове на недоверие! Въпреки, че този закон си е малко след дъжд-качулка, защото вече излъгаха хората, но все пак по-късно, отколкото никога.

ТВ програма

Кино

  • Сега Последният печели...
  • 14:00 Телепазарен прозорец
  • 14:15 Арт детектив рубрика за лайфстайл и...
  • 14:30 Вечната музика
  • 15:00 Имало едно време … предметите
  • 15:15 Снежен свят тв филм /2 епизод/
  • 15:45 Телепазарен прозорец
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • Сега "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.2, еп.3 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • 16:00 Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • Сега "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Лабиринт към щастието" (премиера)...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.