Европейският съюз иска да проведе реформа, с която да замени "купчината" от национални закони за защита на личните данни в интернет с общовалидна законова рамка. По този начин ще бъдат актуализирани и унифицирани закони, повечето от които са създадени в средата на 90-те години на миналия век - далеч преди появата на Facebook и другите социални мрежи.
Европейският комисар по правосъдието Вивиан Рединг заяви в понеделник (28 ноември), че социалните мрежи трябва да станат по-отворени по начина, по който оперират. Рединг смята, че различните бизнеси, (включително доставчиците на интернет услуги), би трябвало да бъдат задължени да информират потребителите си какви данни точно се събират за тях, за каква цел се използват и как се съхраняват.
Не за пръв път европейските регулатори са загрижени за начина, по който комерсиалните онлайн услуги използват личните данни на потребителите, за да привличат рекламодатели. Официални представители на ЕС заявиха, че първоначалния вариант на новия общоевропейски проектозакон трябва да бъде готов в началото на следващата година. До евентуалното му влизането в сила ще трябва да минат още около 18 месеца.
Преди подобна обща правна рамка да стане факт, ЕС трябва да изглади различията между своите членове относно вижданията им за защитата на личните данни в мрежата. Държави като Франция и Германия се обявяват за по-силна защита на личната информация, докато Ирландия, Великобритания и други предпочитат по-свободни правила, отговарящи на пазара.
Проучване на Евробарометър от това лято показва, че 75% от европейците са загрижени за начина, по който компаниите – в това число Google и социалните мрежи – използват техните лични данни в интернет.