Според ново проучване на Евробарометър четири от всеки десет европейски домакинства предпочитат обединени в пакет Интернет, телефонни и телевизионни услуги от един доставчик.
Данните показват още, че цената е причина 65% от хората да ограничават своите мобилни разговори, а обажданията през Интернет стават все по-популярни.
Проучването на електронните съобщителни услуги за домакинствата бе проведено между 9 февруари и 8 март 2011 г.; използваната извадка от 27 000 домакинства е представителна за населението на ЕС, съобщиха от ЕК.
Един от всеки четирима респонденти разказва, че скоростта на зареждане/качване в Интернет не отговаря на условията на подписания договор, а при един от всеки трима вече е имало прекъсвания на услугата.
Друго заключение от проучването е, че гражданите на ЕС са загрижени за защитата на личните данни — 88% от респондентите биха желали да бъдат информирани, ако събраните от доставчика на далекосъобщителни услуги техни лични данни са били загубени, откраднати или изменени по някакъв начин.
Съгласно новите европейски правила, приложими от 25 май 2011 г., телефонните оператори и доставчиците на интернет услуга трябва да вземат строги мерки за сигурност, за да защитят имената, електронните адреси и информацията за банковите сметки на своите клиенти, както и данните за техните телефонни обаждания или интернет включвания, припомня ЕК.
Операторите са длъжни без неоправдано забавяне да информират органите за защита на личните данни и своите клиенти за всеки пробив в сигурността и/или загуба или кражба на лични данни.
Проучването доведе и до следните заключения:
- 98% от домакинствата в ЕС разполагат с телефон, а нарастващ брой (89 %) — с мобилен телефон. 62 % имат стационарен и мобилен телефон, а едва 9 % — единствено стационарна линия;
- 98% от домакинствата в ЕС разполагат с телевизия. Най-популярният начин за приемане на телевизионния сигнал е кабелът (35 %), следван от наземното цифрово излъчване (30 % — увеличение със 7 процентни пункта от ноември—декември 2009 г.).
Пакети — обединени далекосъобщителни услуги
- 42% от домакинствата са абонирани за пакет услуги, а 61% от целия интернет достъп и половината от стационарните телефонни услуги са закупени като част от пакет;
- 41% от домакинствата намират, че основното предимство на тези пакети е удобството да имат един доставчик и една фактура;
- 33% смятат, че пакетът излиза по-евтино отколкото заплащането на всяка услуга поотделно.
- за 16% обаче пакетът предлага някои ненужни за тях услуги, а други 10% са загрижени от липсата на прозрачност и яснота относно цената и условията на всяка услуга.
Смяна на доставчика
Шест от всеки десет домакинства никога не са обмисляли смяната на доставчика на услуги;
- 77 % от домакинствата са "консервативно" настроени, т.е. никога няма да сменят своя пакет. 12 % от домакинствата активно сменят своя доставчик, а други 12 % биха желали да го направят, но са възпрепятствани по една или друга причина.
Сред пречките за смяна са опасността от временна загуба на услугата, опасността от необходимостта да се заплаща на повече от един доставчик по време на смяната и липсата на яснота за необходимите стъпки.
Качеството на услугите — един от основните източници на загриженост
Освен проблемите със скоростите на интернет връзката и прекъсванията един от всеки четирима респонденти е изпитвал трудности да се свърже с мобилната мрежа, а подобен брой заявяват, че са имали прекъсване, докато са провеждали мобилен разговор.
Загриженост за достъпността на използване на мобилните телефони и смартфоните
- 65% от респондентите сега ограничават своите мобилни обаждания поради загриженост за разходите (което е с 4% повече спрямо последното проучване от ноември—декември 2009 г.);
- Половината от онези, които имат интернет достъп със своите смартфони, ограничават тяхното използване поради загриженост за разходите;
- Нараства броят на безплатните или евтини обаждания през Интернет от компютър или свързано с WiFi устройство, като 28% от домакинствата с интернет достъп извършват такъв вид повиквания. Това е увеличение със 6% спрямо предишното проучване.
Единствено мобилен достъп
27% от домакинствата се свързват с обществената телефонна мрежа само чрез мобилен телефон — в това отношение спрямо последното проучване се наблюдава увеличение в 17 държави-членки, а в 5 държави (Чехия, Финландия, Латвия, Литва и Словакия) това са вече над 50% от домакинствата.