За опити за измама на клиенти на една от банките сигнализират зрители на БНТ. Така наречените "фишинг" атаки най-често се случват чрез електронната поща. Целта им е с изпращането на автентично на пръв поглед съобщение от банка, институция или фирма, за да се съберат лични данни или банкова информация от потребителя.
Ще я наречем Яна. Наскоро тя тегли по-голяма сума пари от банкомат. Час по-късно получава имейл, че поради съмнителна активност електронното банкирани и банковата карта са блокирани.
"Реших, че тъй като съм теглила много над лимита няколко пъти, вероятно това е станало причина по някакви съображения банката за известно време да блокира електронното ми банкиране и последвах линка. Попълних си банкова информация без изобщо да подозирам и всъщност на следващия ден в електронното ми банкиране пристигна съобщение, че банката няма практика да изпраща имейли на своите клиенти".
Банката описва подробно случая с тази електронна измама чрез "фишинг".
От обаждане на служител на банката Яна разбира че, малко след получаване на данните е направен опит и за разплащане.
"Интересното е, че това са големи брандове модни и салон за красота, което ме навежда на мисълта, че човекът, който извършва тази измама е жена".
Целевата група са хора с пари, които често се разплащат електронно.
Николай Кръстев, интернет експерт: "Интернет е проекция на нашето общество - ако сме на улицата и някой ни поиска данните, никога не бихме го направили, но се доверяваме онлайн, когато го получим на имейла".
Онлайн измамниците стават все по-ловки и изобретателни в начините да достигнат и излъжат потребители и фирми. И дори и хората, които се занимават с превенция на тези атаки, могат да попаднат на прицела на мошениците.
Николай Кръстев, интернет експерт: "Имали сме случаи да получаваме два пъти и имейли, които са били изключително насочени към нас с лична информация за фирмата, с такава, която няма от къде да се вземе. Изглежда са платили на някой да получат вътрешна информация".
За да не станете жертва на "фишинг" атака проверете имейла адреса на подателя. Ако българска банка ви изпраща съобщение с домейн от далечна дестинация или има правописна грешка в съобщението - вероятно е измама.
Можете да избегнете 90% от заплахите не само с електронната си поща, но и в социалните мрежи, ако паролата ви е с минимум 16 символа, сменявате я на всеки 6 месеца и използвате функцията за двуфакторна верификация.
А за Яна тази история все пак е със щастлив край - тъй като не е имало остатък по сметката, който измамниците да откраднат.