Международен екип от учени е създал начин за предвиждане на уменията ни за научаване на нова информация, пише eurekalert.org.
Учените от центъра за изследвания на мозъка в Санта Барбара анализирали гъвкавостта на различни области в мозъка и начините, по които те са свързани в различни комбинации. Целта им била да установят колко може някой да научи в бъдеще, независимо от възможностите за изпълнение на наученото.
Изследователите събрали образни данни от мозъците на хора, извършващи моторни задачи и после ги анализирали посредством нови изчислителни методи. В резултат на проучването, те открили доказателства за гъвкавостта на човешкия мозък, който може да бъде използван за да предскаже доколко добре може даден индивид може усвои нова информация.
Екипът провел експерименти на три сесии, в които 18 доброволци трябвало да натискат възможно най-бързо серии от бутони, в последователност, подобна на тази при свирене на пиано. След това те разделили функционалните снимки на мозъците на всеки доброволец на 112 различни области и анализирали как тези области функционират и се свързват помежду си при изпълнение на задачата.
Проучването използвало използвало мощни изчислителни методи, разработени за да анализират т.нар. многослойни мрежи, при които всеки слой може да представлява моментното състояние на мрежата или различен набор от връзки между един и същ набор от региони. Досегашните методи са позволявали анализа на всяка система поотделно, но не и на всичките едновременно.
Според изследователите в бъдеще методът може да намери полезни клинични приложения. Така например ако сте например сте пациент, подложен на физиотерапия, анализът на моментното състояние на мозъка може да ви каже дали например утре ще бъде добър ден за провеждане на терапията или тя може да се пропусне, тъй като резултатите от усилията ви ще са минимални.
При здравите хора методът също може да е полезен. С него ще можете да установите кога е най-доброто време усвояване на нови знания и умения, кога е момента те да бъдат приложени на практика и затвърдени и т.н.