В съвременния автомобилен пазар кросоувърите са абсолютен бестселър. Пазарната ниша сякаш е разтегателна и колкото повече модели излизат на бял свят, толкова повече те стават по улиците. При редица марки в момента, в който изкарат такъв модел, той много бързо се превръща в любимец на клиентите, а не рядко заводите не успяват да покрият търсенето и на купувача му се налага да чака. Което е поредното доказателство, че този тип автомобили наистина са "героите на нашето време”.
Точно в такъв по всяка вероятност ще се превърне и новият Kadjar на Renault. Автомобилът излезе на пазара през тази година и определено притежава качествата, които да го превърнат в един от запомнящите се модели в класа си. След като успях да го разходя из половин България в рамките на 3 дни, останах очарован, станах му голям фен и мога категорично да заявя, че това ще се случи.
На пръв поглед колата силно прилича на наложилия се вече като бестселър, включително и у нас, по-малък Capture. С по-големите си размери, но притежаващ много подобни основни линии, в първия момент Kadjar прави впечатление на по-големия му брат. Е, така си е, но не съвсем. Защото баткото, като всяко по-голямо дете в семейството, притежава малко повече качества.
Визуално колата едновременно изглежда агресивна, но и точно толкова стилна. И веднага поражда асоциацията, че е подходяща както за ежедневно шофиране по градските улици и междуградските пътища, така и извън тях, например да ви закара на излет в планината, на риба и изобщо почти навсякъде, където асфалтът е мираж. Също така Kadjar няма да ви "изложи” нито пред луксозен скъпарски ресторант, нито пък на поляната в гората или пък на закътания девствен плаж. А и изобщо няма да се замисли дали ще успее да ви закара до тези места. Е, няма да се чувства съвсем комфортно на тежко офроуд трасе, но все пак колата не е създадена за тази цел. Освен това, ако съдя по погледите на околните, докато го карах, както и от въпросите, които ми задаваха случайно срещнатите хора, Kadjar допада както на младите, чиято кръв все още ври, така и на по-възрастното улегнало поколение. При последните даже ми се струва, че възбужда поукротилия се с годините приключенски дух. При младите също, но те така или иначе все още притежават тийнейджърската авантюристичност.
В същото време екстериорният дизайн носи всички характерни белези на марката от последно време като огромната емблема на предната решетка, която също е с характерния дизайн, С-образните дневни LED светлини, издължените фарове. Долната част на купето от всички страни, както и арките под калниците, са "обходени” от защитни черни лайсни, които да напомнят, че Kadjar не е някой шосеен лигльо. Дизайнът се допълва и от 19-инчовите алуминиеви джанти, които са в два цвята.
Отвътре Kadjar също изненадва приятно. Още с влизането в купето прави впечатление неговия обем и комфорт. Мястото наистина е предостатъчно, шофьорът и пътникът до него се чувстват много удобно. Абсолютно същото важи и за задната седалка. Там наистина има място за трима човека. Досадното допиране на коленете в облегалките на предните седалки също е почти изключено, освен ако както отпред, така и отзад, не са се настанили хора с ръст над 2 метра. Материалите, от които е изработен интериорът на Kadjar са меки и доста приятни на допир. Изпробваният от мен екземпляр беше с по-високото ниво на оборудване Intens, което идва и с кожени салон, волан, скоростен лост, подлакътник, дръжки на врати и т.н., което внася допълнителен лукс в купето. За него допринася и богатото оборудване. Освен превърналите се вече в почти стандартни неща като ел. стъкла и огледала (които се и сгъват автоматично), двузонов климатроник, преден и заден парктроник, безключов достъп и запалване на двигателя, предни и странични въздушни възглавници тип "завеса”, мултифункционален волан, LED светлини, в това ниво на оборудване Kаdjar разполага още с куп екстри, много от които изключително полезни. Като например аудио-навигационната система R-Link 2.0 със 7-инчов тъчскрийн, автоматични чистачки и фарове (през нощта самостоятелно дори включват и изключват дългите светлини, ако отсреща се появи друга кола), Bluetooth за свързване с телефон или смартфон, след което може да си го командвате от сензорния екран, електрическа ръчна спирачка, темпомат, система за самостоятелно паркиране, 2 USB-изхода плюс 1 AUX, система за предупреждение за наличие на автомобил в т.нар. сляпа зона, система за предупреждение за напускане на пътната лента и още много други. Kadjar разполага и с функция за аварийно спиране. Той предупреждава водача, когато се приближава прекалено бързо към движещата се отпред кола и, ако няма реакция, сам натиска спирачките.
Лично на мен много ми харесва и това, че шофьорът разполага с контролер, чрез който ръчно да избере дали да остави колата само с предно задвижване и да пести гориво, когато кара по нормален път или да включи и четирите колела, когато излезе от шосето или пък то е хлъзгаво, заснежено, заледено и т.н. В този случай автомобилът сам преценява каква тяга да прехвърли към задните колелета. Има опция Lock, която също се задейства ръчно и запазва разпределението на тягата в съотнощение 50 на 50 към предна и задна ос. Функцията е активна до скорост от 40 км/ч.
Освен достатъчно пространство в купето, Kadjar разполага и с един от най-големите в класа товарни обеми. При версията без резервно колело, заместено от авариен комплект за помпане на спукана гума, обемът на багажника е 472 литра. Става въпрос за версията 4х4, каквато аз изпробвах. При тази само с предно предаване той нараства до 527 литра. При сгънати седалки обемът вече нараства до 1478 литра.
По отношение за обемите в купето, които вече уточнихме, че са напълно достатъчни, изключително приятно чувство предизвиква и прозрачният покрив, с който разполагаше тестваният от мен екземпляр. Когато щората е дръпната, което става с натискането на бутон, емоцията наистина е прекрасна, особено при хубаво време. При това положение приключенският дух, който така или иначе е наличен в този автомобил, се засилва допълнително.
Kadjar е и много интелигентен, благодарение на което пести пари на собственика или шофьора. Нещо, което изключително приятно ме изненада е, че автомобилът знае къде са стационарните камери по пътищата. И още преди да можете да ги видите, дори и да карате по прав участък, той сигнализира за тях. Това става чрез специален индикатор, който светва на изцяло дигиталното табло. Освен, че има камера, Kadjar "припомня” и какво точно е ограничението в този участък от пътя, за да не ви се налага после да плащате глоби. В същото време колата разпознава знаците и ви ги показва отново на дигиталното табло. Така дори пътят около камерата да е временно с различно ограничение, вие знаете какво е то, дори и да сте забравили какво е показвал последния знак.
Най-голямата грижа за финансовото състояние на собственика на Kadjar обаче се крие под предния капак. При изпробваният от мен автомобил там беше новият 1.6-литров Energy dCi турбодвигател с мощност от 130 к.с. и максимален въртящ момент от 320 Нм. Първоначално бях леко скептичен към мотор с такава мощност за такава голяма кола. Оказа се обаче, че той изобщо не е слаб и се справя перфектно с купето, дори и да е по-натоварено. Не му липсва нито еластичност, нито ускорение. А още по-хубавото е, че този двигател като че ли постоянно е на диета и не иска да харчи гориво. Когато потеглих от София по магистралата към Бургас, според бордкомпютъра разполагах с дизел за малко над 700 км. При абсолютно нормално каране със средна скорост от 120 км/ч, вместо километрите да намаляват, те непрекъснато се увеличаваха и малко преди Пазарджик индикаторът вече показваше 938 км пробег с наличното гориво. Още малко и щях да си помисля, че около Пловдив вече ще започне да връща гориво и резервоарът да прелива. До Бургас, според компютъра, средният ми разход беше 5.1 литра на 100 км, при което има и около 50-60 км градско шофиране. Което смятам за перфектен показател за магистрала и то при извънградски разход по каталог от 4.6.
На връщане вече вдигнах малко скоростта и на много места съм поддържал 140-150 км/ч, а от време на време и малко повече. След цялото пътуване, като включа и километрите в града, които са общо около 120, средният разход на този Kadjar беше 6.2 литра на 100 км. Което при 65-литров резервоар означава, че с едно зареждане изминаването на над 1000 км не са никакъв проблем. При по-икономично извънградско каране пък 1300 км не ви мърдат. Градският разход, според каталога, е 5.5 литра на 100 км. Което аз лично не успях да постигна. Но пък и не съм имал перфектните условия, при които са мерени заводските показатели. Въпреки това обаче, макар и при не особено големия ми пробег в града, направих 6.4 литра. Което смятам за повече от перфектен резултат за такава кола. Трябва да отбележа и че автомобилът разполага със Stop&Start система, така че при чакането в задръствания излишна консумация на гориво няма. Освен това двигателят разполага и с режим Eco, който се активира с натискането на бутон и допълнително намалява излишния разход. Много полезен е и асистентът за екологично шофиране. Той се адаптира към стила на шофьора и му подсказва какво може да направи, за да намали допълнително разхода. Като например кога да превключва предавките, кога и как да натиска педала на газта и т.н.
В моя случай двигателят беше комбиниран с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Каквато аз лично предпочитам. Естествено автомобилът се предлага и с автоматична трансмисия, каквито пък много хора предпочитат, особено за този тип автомобили.
Освен със споменатият вече 1.6 dCi двигател, Kadjar се предлага с още един дизелов – 1.5 dCi със 110 к.с., както и с бензиновия 1.2 TCe със 130 к.с. Цената на базовата версия, която е оборудвана именно с последния споменат мотор, е 34 990 лв. с ДДС или 29 158 лв. без налога. Изпробваният от мен автомобил с всичките му екстри и глезотийки пък струва 56 250 лв. с ДДС. Абсолютно всяка от версиите на Kadjar може да се поръча и с хомологация N1.