Ако има интерес към проектиране и изграждане на път Русе - Свиленград, министърът на регионалното развитие и благоустройството може да започне провеждане на процедура за сключване на концесионен договор. Това реши на днешното си заседание Министерския съвет.
С оглед на обстоятелството, че европейските средства не могат да покрият изграждането на всички приоритетни проекти и предвид стриктната финансова политика на страната и ЕС, се предлага възможност за търсене на алтернативен начин за финансиране на стратегически обекти от пътната инфраструктура по линия на публично-частното партньорство.
Техническото проектиране и строителството на пътя ще бъде изцяло за сметка на инвеститора, без да бъде обвързана българската държава с предоставяне на държавни гаранции, получаване на държавен заем или доплащане. В случай, че бъде проявен инвеститорски интерес, финансирането от самото начало на проектирането и последващото изпълнение на строителството ще бъде за сметка на инвеститора. От страна на държавата ще бъдат осигурени средства за отчуждителни процедури.
Трасето на пътя Русе-Свиленград е част от паневропейска магистрала, свързваща Европа с Турция и Близкия Изток. Изграждането му изключително ще облекчи пътнико- и товаропотока по това направление, като ще допринесе за засилването на икономическите връзки между държавите от Европа и Близкия Изток.
За провеждането на трафика се предвижда изграждане на път с габарит, включващ две платна за движение във всяка посока, разделителна ивица между тях и всички инфраструктурни детайли, съпътстващи обекта със среден общ габарит 25 метра.
На територията на България се предвижда пътят да започва от ГКПП Русе с обход на град Русе. Трасето ще продължава успоредно на коридор №ІХ (Русе – Велико Търново), като при град Бяла се заобикалят планинските възвишения от запад. Новото трасе ще пресича бъдещото трасе на АМ "Хемус” в този участък, след което обхожда западната част Велико Търново. Трасето преминава през Стара планина по съществуващия Проход на републиката, като от най-високата част на участъка се предвижда тунелно преминаване с дължина около 1,5 км.
Пътят е алтернативен на пътя Русе – Велико Търново, за който към момента се търси възможност за финансиране.