Най-добрите марки у нас бяха наградени на церемония, която се проведе в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" снощи (12 декември).
Google е най-силната марка в България, а bTV е лидер сред българските брандове, сочи проучване, проведено у нас по инициатива на организацията Superbrands, която провежда наградите.
Световната интернет търсачка измести досегашния двукратен лидер Coca-Cola, а телевизията изпревари мобилния оператор "М-Тел". Google е фаворитът и сред вота на потребителите, гласували в интернет.
За пръв път в историята на класацията у нас в Топ 20 попада и още една българска марка – "Девин". Номинирани бяха общо 1500 марки, опериращи на българския пазар.
Някои от досегашните лидери по категории и сектори запазват водещите си позиции, но при други се наблюдава динамика: BMW измести Mercedes-Benz от първата позиция в категорията "Автомобили". При вината марката Todoroff отстъпи на "Домейн Бойар"; Apple изпревари Nokia при технологиите.
"Уникредит Булбанк" е лидер сред финансовите институции, "Маджаров" измести "Тандем" от първата позиция в сегмента на месните продукти, а българската верига за бързо хранене Happy отстрани от първата позиция досегашния лидер в категорията McDonald's. M3 Communications Group, Inc. спечели приза на престижната глобална програма за четвърта поредна година.
Общо 2500 мъже и жени, ползващи интернет, са взели участие в гласуването на потребителите в българското издание на глобалната програма Superbrands за 2012–2013 г.
Мненията на приятели, които ползват марките, и конкурентните цени се открояват като двата най-важни фактора, когато потребителите решават какви марки да купуват. Известността на марката, добрата реклама и положителните отзиви в медиите, както и лесното намиране на марката в предпочитания магазин, също са сред важните фактори (споменати от почти половината участници в гласуването).
За разлика от влиянието на приятелите, мнението на известни личности, които ползват марките, има най-малка тежест при вземането на решение за покупка сред участниците в изследването. Грижата за потребителите и произходът на марката се открояват като двата критерия с най-голяма тежест при избора на марка.
Над една трета от участниците в онлайн гласуването посочват опазването на околната среда и етичното поведение сред критериите, които вземат под внимание при избор на марка.
Мнозинството от участниците са склонни да платят по-висока цена за любимата си марка, като най-често приемливата граница е до 10% по-скъпо.