Седем от общо десетте най-скъпи марки в света са технологични или телекомуникационни компании. Това сочи годишната класация, в която агенцията за маркетингови изследвания Milward Brown подрежда 100 световни марки, предаде Reuters.
Производителят на потребителска електроника, компютърен софтуер и персонални компютри Apple се задържа на първо място като най-скъпия бранд през 2011 година.
Компанията, създател на iPhone и iPad, е увеличила стойността на марката си с 19% през 2011 г. до 183 милиарда долара, която представлява 37% от пазарната му капитализация.
Apple предвожда група от брандове с дейност в сферата на технологиите, които доминират сред първите десет в класацията. Единствените изключения извън технологичните компании в класацията са веригата за бързо хранене McDonald's и производителят на газирани напитки Coca-Cola. Те окупират съответно на четвърта и на шеста позиция, както и марката цигари Marlboro. Последната се е изкачила с едно място до седма позиция въпреки кампаниите срещу пушенето по цял свят.
Най-големият доставчик в сферата на информационните технологии IBM (International Business Machines) си е разменил мястото с информационния гигант Google, достигайки до второ място. Световната търсачка е останала на трето. Ветеранът в ИТ сектора Microsoft си запазва петото място. На осмо място се нарежда телекомуникационната компания AT&T, на девето- Verizon, оперираща в същия бранш, а на десето – мобилната мрежа China Mobile.
Facebook, с пазарна стойност 82 милиарда долара след своето първично публично предлагане (IPO) миналата седмица, е на първо място сред най-бързо проспериращите брандове в този аспект, регистрирайки покачване на стойността си със 74% до 33,2 милиарда долара. С това социалната мрежа се нарежда под номер 19.
Общата стойност на стоте класирани бранда в класацията на Milward Brown е 2,4 трилиона долара. Тя се е увеличила с 66% спрямо първата класация, направена през 2006 г. за предходната 2005 г.
От общо тринадесетте категории, в които са разпределени стоте бранда, шест са регистрирали растеж, шест – спад, а една е останала без промяна (категорията на финансовите институции).
Марките луксозни стоки, както и хранителните такива, са на първо място по растеж на стойността си – с по 15%. На второ място са брандовете на облекла, чиято обща стойност е нараснала с 13%.
Брандовете в сферата на технологиите, заедно с телекомуникационните, представляват общо около 44% от стойността на всички класирани. Освен това общата стойност на марките от двете категории е в размер на приблизително една трета от тази на всички марки, отразена през 2006 година.