Първият от 20-те нови луксозни трамвая ще пристигне днес от Полша и ще е в движение след Нова година, това съобщи шефът на "Столичният електротранспорт" инж. Евгений Ганчев за "Монитор".
През това време ще бъдат обучавани ватмани, ще се монтира джипиес и т.н. Останалите трамваи ще дойдат до 7 месеца след осигуряването на финансирането от 33,5 млн. евро, а парите са от програма "Регионално развитие".
Новите мотриси ще са с климатик, който ще се включва автоматично при температура от 25 до 27 градуса. За по-добър комфорт при пътуването мотрисите ще имат и вентилационни системи – една при ватмана и втора при пътниците. Седалките трябва да са поне 40, а тапицерията им да е устойчива на вандализъм. Мотрисите ще имат електронна система за таксуване, свързана с джипиес приемници.
Каросерията трябва да не корозира поне 12 г. Стъклата на прозорците трябва да са прозрачни, като се допуска да са затъмнени до 15 на сто. Трамваите трябва да имат най-малко 4 двукрили врати. В цената от 33,5 млн. евро влизат 20-те трамвая, износващите им се части и 10-дневно обучение на ватманите.
Новите бързи машини ще се движат в края на следващата година по ремонтираните трасетата на бул. "България" и от Семинарията до Студентския град. Преди това те ще бъдат в движение по други линии.
Според изчисленията на заместник-кмета по транспорта с новите влакчета по "България" ще се превозват с 50% повече пътници. Трасетата по този булевард и от Семинарията до Студентския град са т.нар. бързи релсови пътища, по които трамваите трябва да развиват по-висока средна скорост от сегашната 13,5 км в час.
"Това е средната скорост на движение на този тип транспорт в по-голямата част на Европа", обясни изпълнителният директор на "Столичен електротранспорт" инж. Евгений Ганчев. Средната скорост ще се повиши благодарение на новите трасета и управлението на светофарите.
Трамваите от Полша ще вдигат максимум 70 км в час, като скоростта им ще се регулира със софтуер. Подобни полски трамваи се движат в Германия, Италия, Литва, Украйна, Беларус, Казахстан и Чешката република, Унгария, Румъния и Русия.
София трябва да има удобен довеждащ транспорт до метрото и затова от подземната железница са възложили проучване на потока от пътници.
Целта е да са направи проучване колко хора се возят с автобусите, трамваите и тролеите. Каква част от тях не могат да се качат в превозните средства в час пик.
Маршрутите на автобусите трябва да бъдат променени така, че хем да обслужват по-голяма част от хората, хем да осигуряват връзка с метрото.
Изследването ще се прави с интервю с 12 въпроса.
Те ще са от типа: колко често ползвате градски транспорт, колко често пътувате с метро, колко пъти се прекачвате, на какво разстояние живеете от метростанция и др. Анкетираните ще трябва да отговорят и на въпрос от сорта какво би ги накарало да слязат от колата си и да се качат на градския транспорт.
Данните от стандартизираното интервю ще бъдат вкарани в математически модел. Проучването ще се прави за работещите и за бъдещите линии на подземната железница – до ул. "Сребърна", както и до летището.
Промените в наземния градски транспорт ще се правят поетапно. Там, където метростанциите се строят, маршрутът на автобусите и тролеите ще бъде изменен преди пускането им в експлоатация. Целта е транспортът до тях да е по-удобен.
Проучването ще продължи 10 месеца и ще се прави от обединение "Транстро-инфра". За него "Метрополитен" ще плати 229 000 лв. без ДДС. Изследването ще се прави по препоръка на консултантите от "Джаспърс".