Държавата да предостави различни услуги на родителите

Това е позицията на Национална мрежа за децата споровете по образователния закон

по статията работи: Елена Коцева | 18.01.2013 | 11:11

Институциите, и преди всичко МОМН, трябва да се фокусират върху създаването на възможности за предоставяне на различни услуги за ранно образование и грижа за децата. Това би довело и до решаване на редица проблеми, които в момента пречат на качеството на образованието и услугите, които се предоставят на родителите от държавата.

Това е позицията на Национална мрежа за децата (НМД) по въпроса за задължителността на предучилищното обучение и от кога трябва да започне обхващането на децата.

В Националната мрежа за децата има организации, които се изказват "против” задължителността на предучилищното образование за децата, навършили 4 години, както членове са организации, които подкрепят мерките на държавата за задължително обучение.

"Национална мрежа за децата винаги е заставала и зад позицията, че родителите трябва да имат право на избор къде и в каква форма да се включат децата им. Според нас, регламентирането на различни услуги дава възможност да се посрещнат различните нужди на различните деца. Образованието и грижата са неразривно свързани от самото раждане на детето.

В същото време, именно защото ученето започва от самото раждане на детето, предоставянето само на институционални услуги, извън семейния контекст, по принцип не е достатъчно за гарантиране правото на детето на образование в ранното детство. Редуцирането на ученето на детето в периода на ранното детство само до подготовката му за включване в училището и в обществото пренебрегва ролята на самото дете като носител на специфични нужди и като активен участник в процесите”, се казва в позицията на НМД.

Доставчиците на услуги за грижа и развитие в ранното детство в европейските страни обикновено са в широк спектър - публични институции, НПО, частни, общностни или домашно базирани форми. Те обикновено образуват мрежа от широк спектър от услуги – детски ясли, грижа за групи деца в домашни условия, дневни центрове, детски градини.

В същото време в България ситуацията в големите градове остави хиляди деца да остават извън обхвата на сега съществуващите детски ясли и градини. В малките населени места понякога въобще няма подобни услуги. И в двата случая, обаче, най-сериозен е проблемът с обхващането на децата от маргинализираните групи.

Въвеждането на задължителното предучилищно образование на 5-годишните показа, че има деца, които не са обхванати поради таксите за детските градини. Затова и Националната мрежа за децата е поставяла въпроса за поемане на тези такси и счита, че само изричното записване на задължителността за посещение на предучилищна подготовка от 4-годишна възраст няма да доведе до по-широкото обхващане на децата от уязвимите групи.

Практиката на нашите членове показва, че бедните семейства все по-трудно посрещат комплексно нуждите на децата си. Затова и въвеждането на задължително изискване за посещение на детска градина, допълнено с наказателни санкции към родителите няма да помогне за решаването на проблема, росочват още от НМД.

Затова и от Национална мрежа за децата настояват за разработване на различни мерки за обхващане на децата във форми за предучилищна образователна подготовка. Създаването на повече и гъвкави услуги за образование и грижа за децата в периода до постъпване в първи клас е важно и за децата, и за родителите.

Ако държавата иска да подкрепи родителите и смята, че има семейства, които не биха оценили тази помощ, би могла да развие система от специфични стимули, за да привлече тези семейства или да се поемат част от родителските грижи за деца в риск. Това в особена степен се отнася до необходимостта да се работи целево за обхващане на децата от ромската и турската общност, които в момента съставляват почти 99% от децата, които не ходят на детска градини или не участват в други форми на предучилищна подготовка.

Това означава и да се премахнат условията, които намаляват качеството на услугата като големия брой деца в групите, липсата на достатъчно физическо пространство за децата, невъзможност да се посрещнат индивидуалните нужди на детето. Особено внимание следва да се обърне на изискването за изграждане на адекватна на психо-физиологичното развитие на децата образователна среда, независимо от мястото, където ще се провежда предучилищната подготовка. Това включва: подходяща материална база, адекватни образователни технологии, методология на обучението и квалификация на персонала.

Такава политика гарантира правото на всяко дете на достъп до форми за образование и грижа и е подкрепа за родителите за съвместяване на личния и професионалния живот.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


12 стефан рогошов 18.01.2013 | 13:47
държавата се мъчи да им подсигури образование, ма ате не искат - искат вкъщи при баба:)))не става така
11 Lilia Petrova 18.01.2013 | 13:45
то верно сме много зле от страна на образованието . горките бъдещи деца на България
10 Жустин Бибер 18.01.2013 | 12:57
Така е, много сме изостанали в това отношение, тъй като в другите страни се предлагат и други форми на обучение, но у нас никой не си прави труда дори и да ги предлага.
9 milen doktorov 18.01.2013 | 12:35
а родителите с какво ще се ангажират?
8 Georgi Hristov 18.01.2013 | 11:57
Да, ще е много добре да го направи!
7 Svilen Marinov 18.01.2013 | 11:50
Много гаден текст. пуснат от институция, трябва 3 пъти да го прочетеш, да ти стане ясно.
6 Анита Кралева 18.01.2013 | 11:43
Това е разумно искане!
5 chest slava 18.01.2013 | 11:42
Децата трябва да бъдат свързани със спорта още от ранна детска възраст, ама това не трябва да бъде задължително, а по избор на родителите и по предпочитание.
4 qnko qnev 18.01.2013 | 11:41
Прав си, аз съм свидетел как при големи групи деца в детските градини, госпожите не обръщат голямо внимание на децата относно обучението, а ги оставят те сами да се занимават.
3 набръчкан мозък 18.01.2013 | 11:35
Проблемът с предучилищната, която искат да правят задължителна, явно вече задълбава много по-надълбоко. Време е проблемът генерално да се реши.
2 Jana Kirova 18.01.2013 | 11:27
Защо не направят ходенето на градина задължително, а предучилищната подготовка да започва на 5-годишна възраст, а сега само заради ромите, които така или иначе пак няма да посещават детска градина/освен ако не ги заплашат, че ще им спрат помощите и детските/ да страдат и нашите деца и да бъдат обучавани на четене и писане на такава ранна детска възраст.
1 Виктор Петров 18.01.2013 | 11:21
проблемът у нас е много комплексен... родителите, които искат право на избор недоволстват от цялата система, не само от липсата на места в градините, а и от липсата на качествени педагози и трябва да се работи и по този въпрос.. защото в момента се работи само за подходящата материална база и се забравя големият човешки фактор

ТВ програма

Кино

  • Сега Натисни F1 образователна поредица...
  • 15:30 Истории от Олимпийските игри /п/
  • 15:45 Телепазарен прозорец
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Светът и ние
  • 16:55 България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:30 Още от деня коментарно предаване
  • Сега "Бараж" - сериал, еп.47
  • 16:00 "Скъпа мамо" - сериал, еп.3
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Аз обичам България" - забавна...
  • 22:30 "Dancing Stars Extra" - зад...
  • Сега "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
  • 22:00 "Любовни афери" (премиера) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.