33 000 подписа за запазване на Ресурсните центрове само за една седмица събраха от Националната асоциация на ресурсните учители (НАРУ). Вчера (25 юни) подписката беше внесена в Народното събрание, адресирана до председателя Цецка Цачева и комисията по образование. Копие от петицията и 33 хиляди подписа беше внесено и в Министерски съвет – до премиера Бойко Борисов.
Целта на петицията е да предизвика промени в текстове от гласувания вече на първо четене нов Закон за предучилищното и училищното образование, с който сега съществуващите 28 Ресурсни центрове се закриват, а техните функции се поемат от местни Центрове за личностно развитие, които ще съществуват към училищата и ще бъдат на общинско финансиране.
"Въпреки отправените от наша страна предложения, свързани с развитието на Ресурсните центрове за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности, в предлагания текст се предвижда преструктурирането на тези държавни образователни звена в общински центрове за личностно развитие и то единствено в областните градове на страната. Това според нас ще доведе до сериозни сътресения в осигуряването на качествена грижа за всяко едно дете със специални образователни потребности без значение от мястото, където то се обучава”, се казва в петицията на Националната асоциация на ресурсните учители.
Законът крие сериозни опасности, тъй като приобщаващото образование за децата със специални образователни потребности е само формално изписано в закона, обясни Калоян Дамянов, председател на НАРУ при внасянето на подписката в Народното събрание. Той предупреди отново, че преминаването на ресурсната грижа към общинско финансиране ще остави децата със СОП буквално без подпомагане, тъй като малките общини няма да могат да покрият с бюджета си техните нужди. Това означава, че децата с увреждания в малките градове и села няма да могат да бъдат интегрирани в образователната система и в обществото, предупреди Дамянов. Според статистиката на НАРУ към момента в малки и отдалечени от областните центрове населени места живеят 50% от 11 000 от децата със специални образователни потребности, които се покриват от системата на ресурсните центрове. Това означава, че повече от 5 000 деца ще останат без грижа и подпомагане, за да преодолеят затрудненията си с изискванията на масовото образование. Под въпрос остават и онези деца, които все още не са обхванати от системата на ресурсното подпомагане, а все още има и такива. Общините вече декларираха, че няма да могат да поемат с бюджетите си новия товар на ресурсното подпомагане, допълни Калоян Дамянов, като посочва, че и настоящата система не е идеално и има нужда от оптимизация. Но реформата трябва да се осъществи плавно и най-вече с грижа и мисъл за децата.
От НАРУ предупреждават и за други опасности, които се съдържат в предлаганите текстове от Закона: Няма яснота при определяне на комисията, която ще диагностицира специфичните нужди и ще изработва индивидуалните програми. В тази посока е дадена прекалено голяма свобода на директорите на учебните заведения, като така се отваря възможност, заради по-голямото финансиране в делегираните бюджети, много директори да записват като деца със СОП и здрави ученици. Въпреки това не е гарантирано законово като задължение на всички училища и общини да назначават специалисти и така да гарантират ресурсното подпомагане. Така може да се появят цели училища, пълни с деца със СОП, а от друга страна училище, в което интегрирано учат две такива деца не може да си позволи назначаването на нужните специалисти.
Освен това в страната като цяло няма необходимата бройка специалисти, които да покрият всички деца със специални образователни потребности. С месеци в Асоциацията на ресурсните учители обявяват свободни работни места, но желаещи няма и те са принудени да преквалифицират други специалисти. Успоредно с това ресурсните центрове в цялата страна вече са изградили множество партньорства с неправителствени организации и публични институции и имат голям брой проекти, които биха били застрашени при така предлаганите промени, допълва Калоян Дамянов. Пример за такъв провал би било реализирането на проект "Включващо обучение” по ОПРЧР съвместно с МОНМ на стойност 10 милиона лева ,който в следващите две години трябва да подготвя средата в цялата страна за развитие на приобщаване и квалификация на общообразователните училища. А проблемът с интегрирането на децата с увреждания и със СОП в масовото училище стои и като инфраструктура и като нагласи в самата образователна система.
Няма направен и разчет как новия Закон ще бъде финансово подкрепен, подчертава и Стоян Павлов, секретар на Националната асоциация на ресурсните учители. Все още не е изготвен и Стандарта, който ще подкрепя и уточнява прилагането на самия Закон.
Затова и от НАРУ считат, че текстовете в Закона за предучилищното и училищното образование, които касаят приобщаващото образование на децата със СОП трябва да бъдат спрени и да не бъдат гласувани окончателно от депутатите.
В желанието си да спрат опасните промени и да изложат на риск тези 11 000 деца, за които от НАРУ се грижат, и Калоян Дамянов и Стоян Павлов ще предприемат и други инициативи и срещи с народни представители.
НАРУ обединява близо 85% от ресурсните учители и специалисти в страната, като е и член на Международната асоциация по специално образование (IASE).