Министерството на образованието и науката е "запретнало ръкави" да създаде специален механизъм за предотвратяването на злоупотреби с деца. След като случаят на тинейджърката аутист, за която родителите ѝ твърдят, че е била насилвана, разбуни обществото, от ведомството явно са се задействали да няма други подобни инциденти.
От МОН са инициирали поредица от срещи с отговорни институции и неправителствени организации за изготвяне на специален механизъм за превенция срещу злоупотребата, насилието и посегателствата над деца и ученици в детските градини и училищата, съобщават от ведомството.
Проведена е била и първата среща с представители на Националната мрежа за децата (НМД), която обединява десетки неправителствени организации, занимаващи се с въпросите на децата.
Предстои МОН да покани на разговори представители от Министерството на вътрешните работи, от Министерството на труда и социалната политика, на Държавната агенция за закрила на детето и др, уточняват от ведомството.
От НМД предлагат механизмът да има три основни стълба за превенция срещу злоупотребата, насилието и посегателството над деца и ученици в образователните институции. От една страна това трябва да е специализиран подход при подбора на педагогическия и непедагогическия персонал.
На второ място е необходима цялостна система за сигнализация, която да гарантира достатъчна информираност на всички участници и служители в образователния процес, както и на родителите, за възможните действия и взаимодействия при съмнения за упражнено насилие. Тази система ще има за цел както да осигури бърза и ефективна реакция, така и да минимализира евентуални съмнения и обвинения към деца, родители или педагогически или непедагогически персонал в кризисни ситуации, посочват от просветното министерство.
От там допълват, че третият стълб на превантивните мерки обхваща периодични обучения и атестации на служителите, които непрекъснато да изострят чувствителността на работещите в сферата на образованието към възможни посегателства и насилствени действия спрямо децата и учениците.