За последните пет години 7000 деца годишно никога не са били записани в училище или са го напуснали твърде рано. От тях около 1000 малчугани никога не са влизали в час, а останалите 6000 са записани в в системата, но не са завършили четвърти клас по различни причини. Това става ясно от данните от изследване на УНИЦЕФ.
От организацията посочват, че е възможно процент от тези 7000 да са заминали в чужбина, но статистика за това колко от учениците, които напускат България, продължават или спират своето образование, липсва, допълва БТА.
По думите на Таня Радочай, представител на УНИЦЕФ за България, е тъжно, че всяка година 280 класни стаи за начално образование в България остават празни.
От изследването става ясно, че в Европейския съюз България е с най-ниска възраст на напусналите образователната система – едва 14,3 години. Това е почти две години преди навършване на задължителната училищна възраст.
Според експертите в организацията незаписването в школата или твърде ранното отпадане водят до дефицит на знания, до липсата на умения и компетентности у децата, което определя и тяхната бъдеща реализация.
Изследването показва, че всеки девети от десет ученик, непосещавали училище, е неграмотен. Неграмотността, ниското образование или липсата на образование са основна причина за безработицата, ниските доходи и бедността, отчитат експертите.
Живеещите в бедност през 2011 г. в България сред завършилите до основно образование са с над тройно по-висок дял – 44,3%, в сравнение с бедните сред завършилите средно образование – 13,1%.
Според изследването основните причини за отпадането и незаписването на децата в училище са бедността на семействата, географската отдалеченост на малките населени места до образователните институции и ниското образование на родителите, здравните проблеми, недоброто владеене на официалния език, както и предразсъдъците и дискриминационните нагласи.