Бунт срещу монопола на основните вериги киносалони

Режисьорът Людмил Тодоров настоява за разследването им за монополно положение

по статията работи: iNews.bg | 06.02.2012 | 15:10

Днешната премиера на новия български филм "Миграцията на паламуда" се превърна в повод не толкова за радост от появата на нова качествена българска продукция, колкото за обявяването на един протест срещу монопола на киносалоните у нас.

Режисьорът на лентата Людмил Тодоров, който е режисирал още "Шивачки" (2007), "Емигранти" (2002) и "Любовното лято на един льохман" (1990), обяви своеобразна война на двете основни вериги киносалони у нас, които държат близо 90% от киносалоните в страната.

Причината по думите му е злоупотребата с монополно положение, което им позволява да изискват крайно неизгодни условия, включително за да показват български филми по екраните си.

Ето и какво говорят конкретните факти, предоставени от режисьора: приходите за киносалоните от продажбата на билети възлизат на близо 70%, а останалите 30% се поделят по равно между разпространителя и продуцента.

Разпространителят взима 15% от нетните приходи, като си начислява разходи по рекламата на филма, които надвишават рекламните му разходи, отчитайки ги с кухи фактури, така че в крайна сметка за продуцента вместо 15% остават между 5 и 10% от общите приходи.

Тези 5-10% се разпределят между продуцента, копродуцентите, авторите на филма и се правят отчисления за българската държава като основен финансов донор.

Извън огромния процент от общите приходи, които прибират, киносалоните искат и такси за показването на филма в размер на 625 евро без ДДС за един екран. Това означава 15 000 евро за двайсет екрана, в противен случай филмът просто няма да бъде излъчен.

В случая не става дума за договаряне на определени условия по договор, а за извиване на ръцете – или си съгласен с условията на големите киновериги, или филмът ти просто няма да бъде показан там, стана ясно от думите на режисьора.

Тодоров подчерта, че е бил на крачка да се съгласи с тези недопустими условия, но наглото отношение, което е срещнал, го е изкарало извън релси. Взема решение да подложи на удар филма си като не го покаже в големите киносалони, но с идеята да извади проблема наяве.

Настоява да бъдат разследвани въпросните големи играчи на пазара за монополно положение, така като това би било направено на пазара на телекомуникациите или с електроразпределителните дружества, например.

Ще се опита да влезе в партньорство с Министерството на културата и да потърси подкрепа от различни филмови асоциации.

Людмил Тодоров подчерта, че българските данъкоплатци дават пари за българско кино (12 милиона лева тази година), а в крайна сметка филмите не могат да стигнат до тях. Вместо това големите вериги им предлагат най-евтиното и най-пошлото от американската киноиндустрия, а европейското кино почти не стига до екран.

В крайна сметка, докато въпросът не бъде уреден, "Миграцията на паламуда", в който участват актьори като Стефан Вълдобрев, Христо Мутафчиев и Велко Кънев, няма да бъде излъчен в двете основни вериги киносалони.

Филмът ще бъде разпространяван чрез т. нар. "пътуващо" кино, предстоят му две прожекции в рамките на София Филм Фест и ще бъде излъчен 4 пъти в следващите две години по Нова телевизия.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


63 stupid cupid 07.02.2012 | 12:34
В Благоевград имаше едно кино, които въпросните филми от молските кина се излъчваха с известно закъснение, но на доста по-приемливи цени...
62 stupid cupid 07.02.2012 | 12:32
Комерсиалните филми се рекламират здраво, всичко останало останало може да се види единствено в отбрани столични кина или на някой тематичен фест в столицата...
61 чичо съби 07.02.2012 | 09:24
Ами те вече ги увеличиха - в Арена-та вече четвъртък няма билети на 5 лева.
60 чичо съби 07.02.2012 | 09:17
А в някои градове и Арена даже няма ;))
59 чичо съби 07.02.2012 | 09:14
Наистина се наблюдава определен монопол в тези структури, което за мен е недопустимо!
58 синята коалиция 06.02.2012 | 20:41
добре че е замунда
57 манна небесна 06.02.2012 | 20:40
кината са си супер
56 конска саздърма 06.02.2012 | 20:40
55 Johnny Walker 06.02.2012 | 20:22
ами затова все още има замунда, ама след това какво ще се прави не знам
54 синята коалиция 06.02.2012 | 19:20
в някои градове няма и толкова
53 Големият Брат 06.02.2012 | 19:06
дам, явно това е техния начин
52 Големият Брат 06.02.2012 | 19:06
и това ви е много
51 Големият Брат 06.02.2012 | 19:05
не слагай всички под общ знаменател
50 desislawa pawlewa 06.02.2012 | 18:02
в нашия град има само една Арена
49 синята коалиция 06.02.2012 | 17:03
за гръцкия дълг, децата на анджелина и брад и алкохолните проблеми на деми мур
48 Kamen Grusev 06.02.2012 | 17:03
Аз пък съм дълбоко убедена, че има. Да не говорим колко фондове има от ЕС, които се предоставят точно за развитие на културата. Друг е въпросът акот тези средства не се усвояват или се ПРИсвояват за други цели.
47 казанлъшка роза 06.02.2012 | 16:50
има нещо вярно
46 казанлъшка роза 06.02.2012 | 16:48
Лошото в бг е че нямаме пари за изкуство
45 Lana Rey 06.02.2012 | 16:48
именно той човека това казва, че няма договори няма никой ИЛИ ИЛИ е положението
44 Lana Rey 06.02.2012 | 16:47
а не бе, монопол не ами направо чисто обрджийство
43 Lana Rey 06.02.2012 | 16:46
Така е, все пак и пари трябва да има, ама не САМО пари
42 Lana Rey 06.02.2012 | 16:45
41 Ilove man 06.02.2012 | 16:42
така е, все едно да се преборим с монопола над горивата, храните и т.н.
40 черното влечуго 06.02.2012 | 16:40
Да, няма друга като нея, а и на всичкото отгоре е безкрайна.
39 Батко съссладко 06.02.2012 | 16:39
Много станаха вече нали :).
38 David Hayemaker 06.02.2012 | 16:39
Да, това е начина.
37 черното влечуго 06.02.2012 | 16:39
И естествено кината ще направят "компромисния вариант", като увеличат цените на билетите.
36 Батко съссладко 06.02.2012 | 16:38
Кината изобщо не могат да се оплачат от липса зрители. Да намалят малко цените.
35 David Hayemaker 06.02.2012 | 16:38
Добре ще е да взимат повече пари, защото все пак това е техен труд, а не на киносалона.
34 Kokita Bebita 06.02.2012 | 16:37
Ако ние не бяхме толкова безкрайно затъпели и ако не поглъщахме жадно всяка порция евтини зрелища...може би щеше да има шанс за истинското изкуство
33 blue jasmine 06.02.2012 | 16:37
именно заради това
32 Георги Жеков 06.02.2012 | 16:34
По-трагичното при нас е, че дори и да се появи българския Алмодовар той ще бъде смазан и пречупен от завистта и дребнавостта.
31 крива вежда 06.02.2012 | 16:31
Дано някой да го подкрепи в тази неравностойна борба с кината.
30 Дария Божилова 06.02.2012 | 16:30
Досега нито един монополист не е бил съден и заставян да осигурява някакви преференции на клиентите си. Тъкмо обратното - имам чувствато, че във всяка една сфера изниква някой, който по мръсен и непочтен начин измества останалите играчи.
29 Ilove man 06.02.2012 | 16:29
и няма да се промени, колкото и да се опитваме да се борим с това!
28 крива вежда 06.02.2012 | 16:28
Ах колко са нагли и тия! Това си е живо извиване на ръце!
27 Георги Жеков 06.02.2012 | 16:25
Г-н Тодоров повдига един сериозен проблем, опиращ до морал и почтеност, каквито на българските гешефтари им липсва. Болшинството от кинофестивалите с некомерсиална продукция се провеждат в 1-2 "богоизбрани" града на страната, а холивудския бълвоч ни залива буквално от всякъде. Но киното отдавна е престанало да бъде изкуство - то е само бизнес!
26 крива вежда 06.02.2012 | 16:24
Нека се направи компромис - кината да отстъпят да ги вземат, а продуцентите да им смъкнат малко цените.
25 dogy dog 06.02.2012 | 16:06
Трудно може да се пребори с тях, но нека пробва
24 манна небесна 06.02.2012 | 16:01
от толкова много протести няма да има време да се прибера в нас
23 hope less 06.02.2012 | 15:57
Само така, протест и никакво показване на филмите в салоните на монополистите!
22 синята коалиция 06.02.2012 | 15:55
да, това вече сме го чували
21 dogy dog 06.02.2012 | 15:53
явно защото е мафия :)
20 Danail Todorov 06.02.2012 | 15:53
Почти всичките,защо ти какво очакваш? Те в цяла богата Европа почти всички филми се правят с държавна помощ,а ти сигурно очакваш ние да измислим перпетомобиле и да ги правим по друг начи нещата :)
19 Danail Todorov 06.02.2012 | 15:50
Не,държавата е продуцент,следователно аз и ти,а и ако няма никаква печалба за продуцентите,те ще се откажат да правят български филими.Капиш? :)
18 синята коалиция 06.02.2012 | 15:50
а колко от тези български филми, които излязоха напоследък са с държавна помощ?
17 конска саздърма 06.02.2012 | 15:44
а ти си продуцент?
16 Danail Todorov 06.02.2012 | 15:38
Никога няма да имаме Алмодовар,ако държавата не подкрепя българската култура и в частност киното.Да не мислиш,че в Испания държавата не дава пари за кино,за да имат те толкова силни филми или в Румъния където взеха Златна палма,да не мислиш,че държавата не е дала пари,както и навсякъде другаде в Европа.Културата не е обикновена търговия и не подлежи на нормалните закони на пазара,а ако не я подкрепяш умира и нагледен пример е киното ни в периода на прехода,когато нямаше пари за култура.
15 Danail Todorov 06.02.2012 | 15:34
Не е въпроса дали гледам български филми по кината,а че има картел между големите вериги кина и така голямата печалба отива в тях,за сметка на продуцентите.
14 Практична домакиня 06.02.2012 | 15:29
ама и ние си мълчим и търпим
13 манна небесна 06.02.2012 | 15:29
заради високата цена на петрола и колебанията на гърция относно спасителните траншове
12 Hanna F 06.02.2012 | 15:29
На мен пък не ми се нрави идеята държавата да плаща за филми! "само миналата година българските данъкоплатци са дали 12 милиона лева за българско кино" не се сещам колко качествени български филма съм гледала не през последната 1 година, а пред последните 5. Да не би някой от режисьорите ни случайно да може да се мери с Алмодовар?
11 Практична домакиня 06.02.2012 | 15:28
и аз мисля, че е прав ама трябва всички да се обединим срещу тези монополисти и да помогнем на българското кино
10 Практична домакиня 06.02.2012 | 15:26
9 Практична домакиня 06.02.2012 | 15:26
И не само "В случая не става дума за договаряне на определени условия по договор, а за извиване на ръцете – или си съгласен с условията на големите киновериги, или филмът ти просто няма да бъде показан там, стана ясно от думите на режисьора." Е това вече е абсурдно!
8 Практична домакиня 06.02.2012 | 15:25
защо? заради кое няма кино по-точно?
7 Практична домакиня 06.02.2012 | 15:24
"приходите за киносалоните от продажбата на билети възлизат на близо 70%, а останалите 30% се поделят по равно между разпространителя и продуцента." - БАСИ обирджийте!
6 конска саздърма 06.02.2012 | 15:23
защо бе, български филми не гледаш ли по кината ?
5 манна небесна 06.02.2012 | 15:20
затова в моя град няма кино и трябва да ходя до близкия
4 Шампиона С 06.02.2012 | 15:20
ехеее, 70% да взимат чак е твърде много, някъде към 40% им стигат на киносалоните. това си е мафия.
3 Danail Todorov 06.02.2012 | 15:20
Мисля.че е изключително прав и че там има картел и трябва КЗК да се намеси и да ги разследва,а и Министерство на културата,да направят законови промени и да имат задължение да прожектират определен брой български филми на преференциални условия,иначе културата ни и в частност киното отиват по даяволите и ще си гледаме само американски бозички до откат и докато ни се промият мозъците окончателно :)
2 Надежда Йотова 06.02.2012 | 15:18
Българската простотия е световно известна.
1 Mer Zlatkova 06.02.2012 | 15:17
"да изискват крайно неизгодни условия, включително за да показват български филми по екраните си" - досущ като с големите вериги супермаркети... съсипаха малките киносалони и сега ни облъчват непрекъснато с разни простотии.

ТВ програма

Кино

  • Сега България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:30 Още от деня коментарно предаване
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Референдум с Добрина Чешмеджиева
  • 22:00 Любов в окови 3 тв филм /18 епизод/
  • Сега bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Dancing Stars" - танцувално шоу с...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Разобличаване" - сериал, с.3, еп.2
  • 00:40 "Дъф и Вазовски" - сериал, с.2, еп.2
  • Сега "Семейни войни" - телевизионна игра
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Hell’s Kitchen България" (нов...
  • 22:00 "Кошмари в кухнята"- риалити
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
  • 00:30 "911" - сериал, сезон 1
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.