Благотворителността и изкуството винаги са вървели ръка за ръка. И това може само да ни радва, особено когато средствата действително помагат за каузата, за която са предназначени, когато нещата са организирани така, че от инициативата да има смисъл и резултат.
За това идеята на Галерията за модерно изкуство да покани световноизвестният италиански художник Албино Питти и известни български личности да се "съюзят" в името на изкуството е доста интересна.
Изложбата "Големите за малките" с картини, в които са взели участие като гост художници популярни имена като Стефан Данаилов, Стоянка Мутафова, Стефка Костадинова, Димитър Бербатов, Христо Стоичков, Станка Златева, Йордан Йовчев, Иван Абаджиев, Недялко Йорданов, професор Александър Чирков, Валя Балканска и първият български космонавт Георги Иванов вече може да бъде видяна в Галерията за модерно изкуство на Оборище 10.
60% от всички приходи на изложбата ще бъдат дарени за талантливите деца на България чрез фондация "Димитър Бербатов” .
Вижте какво сподели пред iNews по време на откриването вчера организаторът на събитието Марио Василев.
Разкажете малко повече за инициативата как се роди идеята за подобно събитие?
Идеята дойде от мен. Чисто организационно също аз стоя в основата на нещата. Но имаше страшно много хора, които помогнаха и на които съм благодарен за помощта.
Как се стигна до решението известни личности да са съхудожници?
Странно е, но когато се замисля за това, си повтарям, че освен всичко тази картини ще имат и доста сериозна стойност. Знаете какво се случва с картините – с течение на годините стават по-скъпи.
И от тук всъщност идва всичко – какво искаме да постигнем. А именно – повече помощ за децата. За това се спряхме на известни личности, които няма как да не привлекат медийното внимание.
Чрез тези популярни хора интересът определено е по-голям. Защото г-н. Питти е много голямо име, но за съжаление не в България. Тук хората не се интересуват от този вид изкуство.
Така че ако бяхме направили самостоятелна негова изложба, в галерията щяха да дойдат отбрани хора, колекционери, които ги интересуват от стила му. И до там всичко щеше да приключи.
Картните на г-н. Питти, разбира се, са изключително скъпи, така че пак щеше да има известен ефект. Но идеята тук е различна, дори от негова страна – той не е толкова за печалбата. Той прави изложби в цял свят, дори ми сподели, че сега му предстои такава в Париж и Москва. Там знаете, че ценителите са повече, отколкото тук. За това моята задача като продуцент беше да спомогна тази инициатива да добие по-широка популярност.
Тогава аз си казах – защо да не поканим талантливи българи, прославили страната ни, които вече не са деца.
Как избрахте кои известни личности да включите в изложбата? На случаен принцип или имаше строга последователност?
Някой от тях избрах аз, а другата част г-н. Питти и ПР-ите му.
От къде започна всичко, коя беше първата картина?
Първата картина беше на първия български космонавт - Георги Иванов.Това беше и символично, по този начин си пожелахме кампанията ни да достигне космически измерения.
С част от гостите се познавахме от преди, така че нещата станаха много лесно. С други се запознахме в последствие, но нещата пак се получиха чудесно. С някои от тях нещата станаха доста сложно, тъй като нямаха време или пък ако разполагаха с такова, то беше много ограничено.
Как се осъществи самият процес? По едно и също време ли рисуваха всички, как процедирахте – дадохте им по едно бяло платно и ги оставихте да "се развихрят" ли?
Купихме платната и им ги дадохме. В даден момент, когато бяха готови, ги дадохме на господин Питти, който да завърши картината.
Направи ни впечатление, че картините нямат цени, което е странно, при положение, че идеята е да се продадат за благотворителност?
Идеята ни е първо всички да научат за тях. Така ще постигнем максимално търсене. Защото, когато всички хора знаят за тях, тогава оптималната цена може да се вземе. Ако го бяхме направили в началото, нямаше да постигнем този ефект. Голяма част от хората нямаше да знаят, да дойдат, а в крайна сметка важното накрая са резултатите.
Ние търсим най-добрите такива.
Все още не сме решили как ще ги продаваме. Обмисляме дали да не правим по един търг всяка седмица, като слагаме картините две по две, за да бъде различен акцента всяка седмица.
Идеята е да ги групираме на състезателен принцип – така феновете на определени личности, които са по определен начин противопоставени, могат да покажат колко са запалени със средства за благотворителност.