Ако все още не сте убедени в усещането си за разпад на днешните семейства, бягство от отговорност на младите бащи и все повечето деца, отглеждани от самотни майки, пиесата "Пустинен кръг" ще ви убеди, че не само на вас ви се струва така.
Авторът на текста Димитър Кабаков е избрал за свой режисьорски дебют именно темата с родителя и в частност бащата, който сам прави избора да изостави детето си.
Макар в случая да става дума за физическо изоставяне, авторът проблематизира въпроса и с емоционалното отчуждаване от детето, което живее като сирак с родителите си – лишено от внимание и ласка, оставено на възпитанието на роднини, училище, улица и подкрепяно от родителите предимно финансово.
Съвременният родител все повече губи връзката с децата си - дали заради погълнатото от ангажименти ежедневие, или заради разпадащата се ценностна система. Все по-често бащите не осъзнават отговорността, която поемат, създавайки дете, и след това лесно се откачат от тази тежест.
Емоционално нездрави, объркани и саможиви деца са резултатът от непоетата родителска отговорност. Именно този резултат изважда наяве Кабаков в постановката си "Пустинен кръг", чиято премиера се състоя на 30 март на сцената на Младежкия театър.
Анди е 20-годишно момиче, обсебено от идеята да отмъсти на баща си, включително и с убийство, задето я е изоставил още преди да се роди. Пиесата ни потапя в нейния объркан свят, изтъкан от омраза към родителя, лишил я от обичта си, от желанието за отмъщение, отчаяната нужда от любов и неспособността да изгради здрави връзки както с любовни партньори, така и с приятели. Текстът чертае връзка между лишеното от бащина ласка битие и неспособността да допуснеш и отгледаш любовта в отношенията си с другите.
"Пустинен кръг" е продължение на поставената през 2008 г. от Възкресия Вихърова на сцената на "Сълза и смях” пиеса "Амарантос” на Кабаков. Ролите са поверени на младите актьори Иво Аръков, познат от филма "Кецове" и постановката "Козата или коя е Силвия" (Народен театър), Благовеста Митева, която все още е студентка в НАТФИЗ, и на Мая Бабурска, която изплита образа на вечната жена.
На места текстът е силно асоциативен и философски и рискува да остане неразбран от публиката. Интерпретацията на Мая Бабурска носи най-ясно послание и създава най-плътен образ, но дори и с кривването на места към прекалена театралност на Митева и по-малко на Аръков, емоцията на пиесата достига до публиката. Финалът на постановката е отворен, оставяйки възможност на зрителя да избере друг изход за главната героиня.
Интересни сценографски и хореографски решения предлагат Лилия Бабунова и Мила Искренова. Дервишки танц изпълнява Васил Тосев, а на живо на флейта свири Онур Динчер.
Следващата дата, на която "Пустинен кръг" ще се играе на сцената на МТ "Николай Бинев", е 11 април.