След грандиозната победа в рамките на изминалото Е3 на Sony срещу Microsoft в борбата за надмощие при конзолите от нова генерация PlayStation 4 и Xbox One, много хора очакваха японският гигант да се затрудни сериозно при опита си за постигане на същия крайно положителен резултат за Каз Хирай и компания.
Предпоставките за това бяха налице и след сравнително успешния брифинг на Microsoft, в рамките на който научихме за партньорствата на редмънската компания с EA (FIFA 14 и Titanfall) и "изненадата" - Call of Duty: Ghost.
Истината е, че за да спечели Е3, на Sony беше необходимо единствено да обяви по-ниската със 100 евро цена на PS4 спрямо Xbox One. На gamescom 2013 обаче японците трябваше отново да демонстрират защо и с какво си спечелиха любовта на играчите и разработчиците на игри със следващия PlayStation.
И го направиха с характерния за компанията финес, възвърнал се ударно след трудния старт на PS3. Всичко на всичко бяха необходими фамозен списък от ексклузивни за конзолата инди заглавия, впечатляващо демо на възможностите на Vita да възпроизвежда PS4 игри през WiFi, намаляване на цената на Vita и PS3, плюс, естествено, финалната пускова дата на PS4 в Европа и САЩ.
Посредством Андрю Хаус в края на своята пресконференция Sony дори успяха качествено да се пошегуват със смяната на плановете в движение на Microsoft и техния Xbox One след Е3 2013.
Самата конференция на японската компания, особено съпоставена с брифинга на Microsoft, беше като визуален оргазъм за повечето хора, които живо се интересуват от игралната индустрия.
Въпросната стартира по адски стилизиран начин – президентът на Sony Worldwide Studios Шуней Йошида демонстрира вероятно финалната версия на менютата на конзолата, възможността всеки играч да се включи буквално мигновено в мултиплейър битките на Killzone Shadow Fall и бързината, с която потребителите ще могат да се разхождат из отделните менюта.
Презентацията продължи с изключителен трейлър на Gran Turismo 6 за PS3 (играта ще направи световната си премиера, включително и в България, на 6 декември).
За все още адски важната платформа за Sony – PlayStation 3, беше обявена безплатна версия на LittleBigPlanet, наречена LittleBigPlanet Hub. Беше обявена и европейската версия на PS3 пакета, включващ GTA V. Последният несъмнено ще бъде изключително чудовище, що се отнася до продажби, и е ексклузивен за конзолата на Sony.
След това, приятели, последва спасителният план на Sony за тяхната страхотна като хардуер (вече и софтуер), но радваща се на ниски продажби мобилна платформа – Vita. Спасителен план, включващ сваляне на цената на 199 евро/долара за съответните пазари, сваляне на цената на флаш картите за мобилната платформа, пълноправна версия за най-популярния футболен мениджър – Football Manager на SEGA, и Vita версия на миналогодишния блокбъстър Borderlands 2. Естествено, трябва да добавим и феноменално изглеждащата Tearaway на гениалното британско студио Media Molecule и Killzone Mercenaries на Guerilla Games.
Голямата разлика между Sony и Microsoft обаче се наричаше отношението и посланието към инди разработчиците. Докато Microsoft представиха инди идеите си в един крайно костюмарски вид, то "индитата" в рамките на пресконференцията на Sony бяха звездите на вечерта. Те бяха отличаващото звено. Големият взрив, който отприщи неимоверни ръкопляскания от присъстващите на ивента.
Истината е, че Murasaki Baby (виж трейлъра по-горе) на талантливите италианци от Ovosonico показа повече визуална и геймплейна иновация, отколкото всички големи игри на MS с пушки и футболни топки. Именно Sony обаче имаше топките да наблегне на направо абсурдно количество малки, но много по-интересни игри. Голяма част от тях, ексклузивни за Vita и PS4 на конзолната арена. Няма как да пропусна и още един Vita анонс – този на Big Fest – софтуер, който ще позволи на играчите сами да организират своя мечтан музикален фестивал.
След това дойде време на PS4. Човекът, стоящ зад конзолата, големият Марк Сърни, сподели вече обичайните неща – PS4 е най-мощната конзола за игри, притежава най-добрата линия от стартови заглавия в историята на PlayStation и че Sony поддържа "индитата" с идеята да доведе до нов ренесанс в игралната индустрия.
След това последва втората вълна инди творения, които ще дебютират ексклузивно при конзолите за PS4 и Vita. В това число Wasteland Kings на Vlambeer, Hotline Miami 2, Rime на Tequila Works, Helldivers, Resogun на Housemarque и дори неочакван анонс на рийбут на Amiga класиката Shadow Of The Beast.
Страхотното Е3 демо, наречено The Playroom, ще бъде част от всяка една PS4 конзолата. Тоест потребителите на PS4 ще могат да се забавляват с аугментационния софтуер напълно безплатно. Потенциално в случая говорим за ужасно умна постъпка от страна на Sony, защото The Playroom е много важно зачеркнато тикче, което вероятно ще впечатли обикновените играчи.
Подобно решение помогна на Nintendo да постигне грандиозни успехи предишната конзолна генерация с Wii.
Очаквано Sony обяви и подобрения в музикалната услуга на компанията Music Unlimited (за съжаление все още недостъпна за България) и партньорства с видео и броадбенд фирми.
Последвалото демо на Assassin’s Creed IV: Black Flag на Ubisoft демонстрира по категоричен начин колко интегрална част от PS4 ще бъде портативната конзола Vita. Френският издател показа очакваната четвърта част на изключително популярната поредица във вариант за PS4 и Vita посредством Remote Play. Последното означава, че с помощта на WiFi ще можете да играете почти всички ваши PS4 игри на вашата PS Vita.
Sony направи и няколко анонса просто за закачка – като PS4 версията на досегашния Xbox 360 ексклузив при конзолите Minecraft (впоследствие беше обявено, че играта ще има и версии за PS3 и Vita).
Sony обяви също и нова цена на 12GB модел на PS3 – въпросната ще бъде 199 евро/долара в зависимост от региона. Също така всеки клиент, който закупи версия на дадена мултиплатформена игра за PS3, която има и PS4 вариант, ще може да има в колекцията си PS4 версията на силно редуцирана цена.
Накрая дойде и най-очакваният от всички анонс, обявен лично от Андрю Хаус. Анонс, който буквално подлуди публиката. Не на последно място и заради една определено закачлива част от него: "Там, където някои смениха своята цялостна концепция, ние останахме верни на принципите си." Естествено, британският президент и CEO на Sony Computer Entertainment имаше предвид промените в бизнес плана си, които направи Microsoft дни след края на E3.
Хубавата новина за европейските играчи обаче е, че PS4 ще дебютира в Европа още в рамките на тази календарна година – на 29 ноември. Американската премиера е насрочена за 15 ноември.
Стартът на конзолата ще бъде в 32 държави, измежду които за съжаление не присъства България. Най-вероятно официалната премиера на PS4 за България ще се състои в рамките на първото тримесечие на 2014 година.
За протокола Андрю Хаус обяви, че предварителните поръчки на PS4 са надминали значително тези на PS2 и PS3 и до момента са повече от един милион.
В крайна сметка Microsoft може и да изкара доста натрапчиво на преден план две от най-големите заглавия в индустрията (които ще имат своите PS4 версии), но анонсите на бившия и доста качествен кадър на Sony Фил Харисън бяха надцакани от разнообразието и целокупността на обявления от страна на Sony.
И след gamescom PS4 остава водачът при конзолите от ново поколение. Защото е конзола, чиято стояща зад нея компания изкарва на преден план повече креативност, повече мощ, любопитни решения, що се отнася до начини на игра от ново поколение, кохерентно представяне и най-важното – значително по-ниска цена.
Прочее, в рамите на конференцията Sony обяви, че Naughty Dog и Santa Monica работят върху своите PS4 проекти. Най-вероятно можем да очакваме анонси на предстоящите VGA награди в края на годината.