Камионите в ЕС вече ще плащат и за шума и замърсяването

Европейските депутати приеха промените в Директивата за евровинетките

по статията работи: Деляна Петкова | 07.06.2011 | 16:25

Европейските депутати окончателно одобриха промените в Директивата за евровинетките, която действа от 1999 година. С новите правила, освен такса за инфраструктурни разходи, ще бъдат налагани и допълнителни такси за покриване на разходите, причинени от замърсяването на въздуха и шума.

Част от приходите от новите такси ще бъдат заделяни целево и използвани за инвестиции в проекти за подобряване на транспортната инфраструктура, съобщиха още от Европейската комисия (ЕК).

Директивата дава възможност на страните в ЕС да налагат таксите за тежкотоварни автомобили, но без да ги задължава, припомнят още от Комисията. Законодателството обхваща камионите с тежина над 3.5 тона.

Документът от 1999 година обаче забраняваше с приходите от винетки да се покриват разходите, породени от замърсяване на въздуха и шума. Тези разходи се поемаха от данъкоплатците.

Изчисленията показват, че таксите за тези разходи ще бъдат около 3-4 евроцента на километър. Цената обаче ще се определя от екологичния клас на камиона, нивото на задръстванията и т.н. Таксите ще бъдат събирани чрез електронни системи, които ще бъдат съвместими на ниво ЕС до 2012 година.

На превозвачите ще бъде издавана квитанция, на която ясно ще бъде оказан размерът на таксата за външни разходи, така че те да могат да бъдат прехвърляни на клиентите.

След промените се разширява и обхватът на Директивата. Вече ще се включват всички европейски автомагистрали, а не само Трансевропейската транспортна мрежа TEN-T.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


3 Borislav Bonev 08.06.2011 | 11:17
Ами не знам, но магистрали и пътища се рушат точно заради тежкотоварните автомобили. Какъв данък трябва да им се сложи, за да покрие щетите, които те нанасят на пътищата в цяла Европа? Отделно вече колко замърсяват въздуха, това е друг въпрос. А колко хора загиват от пътни инциденти с камиони - няма да коментирам.
2 Петър Стоянов 08.06.2011 | 11:13
Сигурно няма да съм първият човек, който ще го предложи или го е предлагал, но защо Европейския съюз не модернизира своите железници и голяма част от стоката, която се транспортира от ТИР-овете, да се извършва от товарни влакове? Железопътният транспорт все още е доста по евтин, отколкото нафтата, която в последно време така или иначе се увеличава повече, отколкото ни се иска. Така ще се избегнат проблемите по пътищата, които създават тежкотоварните камиони, както и замърсяването на въздуха, за което ЕС иска да постави данък.
1 Георги Петров 07.06.2011 | 16:39
3-4 евроцента на километър не изглеждат много, но когато един камион изминава хиляди километри всяка година, тогава се получава сериозна сума.

ТВ програма

Кино

  • Сега Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:30 Тържествена заря-проверка по случай...
  • 21:15 БНТ представя
  • 22:15 Концерт на Владимир Ампов - Графа...
  • 23:45 Имате среща с ... Диана Любенова...
  • 00:30 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:05 Култура.БГ предаване за култура с...
  • Сега bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Ергенът" - романтично риалити, с.3
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Разобличаване" - сериал, с.3, еп.13
  • 00:40 "Закон и ред: Специални...
  • 01:40 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • Сега Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Hell’s Kitchen България" (нов...
  • 22:00 "Кошмари в кухнята"- риалити
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
  • 00:30 "911" - сериал, сезон 2
  • 01:20 "Престъпни намерения" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.