Няма да има такса за плътните найлонови торбички

Производителите и министрите на финансите и околната среда постигнаха компромис

по статията работи: Ралица Стоянова | 29.09.2012 | 11:12
Няма да има такса за плътните найлонови торбички
iNews/Радила Радилова

Торбичките за продължително използване няма да се облагат от екотакса.

Това заяви Любозар Фратев, представител на фирма-производител на полиетиленови торбички, след срещата в Министерството на финансите относно продуктовата такса върху полиетиленовите торбички, информира Агенция "Фокус".

На срещата присъстваха вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков, министърът на околната среда и водите Нона Караджова, представители на фирми-производители на торбички и представители на Асоциация "Полимери”.

"Намерихме определението за торба за многократна употреба и нелетящи торби. Това са торби с размери 39 на 49 см и с голяма дебелина. Търсехме да стимулираме употребата на торби, които да се използват продължително. Това е добър компромис", заяви екоминистърът Нона Караджова.

По-малките торбички – с дебелина под 15 микрона и размери 35 на 45 см, ще бъдат облагани тази година с такса от 35 стотинки. Догодина тя ще е 45 стотинки, а след това – 55 ст, обясни Мирослав Ангелов, производител на полиетиленови торбички.

Предвидено е в случаи, в които крайните разпространители – магазините и търговските вериги, си позволят да купят и предложат на клиентите торба, за която не е платена такса, да плащат глоба от 3 хиляди до 10 хиляди лева.

Финансовият министър Симеон Дянков заяви, че и представители на производителите, и експерти са съгласни, че това помага на природата.

Бизнесът и правителството са се договорили да има горещ телефон към Министерство на околната среда и водите, на който да се подават сигнали от производителите както за нерегламентиран внос, така и за нерегламентирано производство в България.

Изпълнителният директор на Българска асоциация "Полимери" Антоанета Перникова заяви: "В интерес на по-продължителна употреба, намерихме дефиниция, спряхме се на определен размер и достатъчна дебелина, така че тези торбички да не създават проблеми на околната среда. След известно време ще се съберем, за да обсъдим дали компромисът е работещ”.

Миналата седмица над 1000 души, сред които производители и служители във фирми за производство на торбички, се включиха в протест срещу потребителската такса от 0,35 лева за всички найлонови торбички, която трябваше да влезе в сила от 1 октомври.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


56 Emily Reed 29.09.2012 | 19:52
Които така или иначе ще се отключат, тъй като таксата не важи за вносните торбички. "Поздравления" за Нона Караджова!
55 карибска пиратка 29.09.2012 | 15:21
Вярно , те вършат много полезна работа, но също се износват. Е, тогава ще ги заменяме с нови
54 карибска пиратка 29.09.2012 | 15:19
Това е добра новина, Радвам се че се отказаха от въвеждането на тази ненужна такса. Това щеше да отключи поредица от други проблеми
53 Katy Russeva 29.09.2012 | 15:06
Един от най-слабите и корумпирани министри на Борисов, който въобще не знам какво прави все още на поста си. Пореден гаф след ГМО, закона за горите, Юлен и пр.
52 teniente castillo 29.09.2012 | 14:59
Кое министерство? Караджова кога е станала социален министър?
51 teniente castillo 29.09.2012 | 14:57
Важното е да има ша ля ля ля :) А пък торбичките има кой да ги мисли :)
50 teniente castillo 29.09.2012 | 14:57
Човек, това са си много пари! 35 стотинки, е тия вече се оляха. Спомням си времената когато беше 30 стотинки, някак беше по-приемливо, ама 35 стотинки вече минава всякакви граници.
49 teniente castillo 29.09.2012 | 14:55
Че какво му е? Смятам, че това е добро решение!
48 Pedro Yovchev 29.09.2012 | 14:52
Тази жена толкова разбира от работата си, колкото Дянков от опазване на околната среда.
47 Живка Кукузян 29.09.2012 | 14:52
Така си е, стига човек да свикне да носи една такава винаги със себе си, както бе едно време, кога найлонките не бяха на такава почит.
46 Pedro Yovchev 29.09.2012 | 14:50
Точно такива течения стигат нашите географски ширини след 10-15 годишно закъснение.
45 Живка Кукузян 29.09.2012 | 14:50
Нонче с поредното недомислено решение, което щеше да генерира големи проблеми в сектора. Тази жена никога не се занимава със съществените проблеми във ведомството си. Какво прави да речем със злоупотребите на един Каолин?! Или пък със строителството в национални паркове?!
44 Mitko Frenski 29.09.2012 | 14:48
Значи колкото по-неплътна, нездрава и долнопробна е една найлонка, толкова по-скъпа ще е. Колко оригинално.
43 Angel Mironov
Този коментар е маркиран като неуместен.
42 Soul Food 29.09.2012 | 14:46
За това най-добре платнени торбички - хем здрави, хем за многократна употреба, хем удобни и много по-рентабилни като разход!
41 Dimi Spiridonov 29.09.2012 | 14:46
А пък аз признавам най-много платнените торби за многократна употреба - вече се предлагат навсякъде и да са с достатъчно прилична визия. Чак се учудвам, че не се превърнаха в масова практика при все, че попиваме всички модни течения от запада.
40 Stoio Jelev 29.09.2012 | 14:41
Разбира се, че ще може. Когато е заплашена цялата система, а социалното министерство се клати, няма къде да отидат от българския съд освен чисто и просто да вземат нещата в свои ръце и да действат.
39 Ki Ro 29.09.2012 | 14:41
Хвърчащите пликчета ще бъдат облагани с еко данъка, а нехвърчащите няма - това е цялата работа. Намирам решението за добър компромис и го подкрепям.
38 stupid cupid 29.09.2012 | 14:38
Така съвсем ще ни откажат от тази полиетиленова напаст на торбичките за еднократна употреба, които висят по дърветата и препълват домовете ни.
37 Stoio Jelev 29.09.2012 | 14:36
Нема да има и компромисни варианти в тази държава, за да се види, че има работеща демокраци и един плуралистичен диалог между двете страни на един проблем, както в тази ситуация държавта и протестиращите.
36 Stoio Jelev 29.09.2012 | 14:32
В интерес на истината аз се радвам, че протестиращите спечелиха, защото това означава, че когато има протест по определена причина, диалогът с държавата е напълно възможен.
35 stupid cupid 29.09.2012 | 14:31
Става въпрос за плътните торбички, а не обикновените найлонки, които се раздават ей така, те ще си станат по 30 стотинки и нагоре.
34 Stoio Jelev 29.09.2012 | 14:28
Не е малоумно решението. Стига си философствала за неща, от които си нямамт никаква представа. Тук говорим за хиляди работни места, мисля, че това е от най-голяма полза на икономиката ни.
33 Stoio Jelev 29.09.2012 | 14:25
Значи отново старата песен на нов глас - на пазара всяка стокична в различна торбичка ще ни бъде предлагана и ще събиреме ли събираме торбички.
32 г-жа Тенджеркова 29.09.2012 | 14:19
При все, че в началото на година самият Добрев откри един нов такъв завод. Трябва да се даде шанс на фирмите да преориентират производството си.
31 tatqna ivancheva 29.09.2012 | 13:50
Аз най-признавам торбичките от Карфур,саморазграждащи са
30 Kokoto Monev 29.09.2012 | 13:45
Проблемът беше много сериозен, важното е, че в крайна сметка се намери решението му, или поне за себа, на този етап. Хората да си работят, нещата да се успокоят.
29 Kokoto Monev 29.09.2012 | 13:38
Не мисля, че е малоумно. По-скоро е трезво. Иначе социалното министерство трябва да се изправи с около 6000 безработни и няколко фалирали фирми. Кое според вас е по-добре?
28 Soul Food 29.09.2012 | 13:35
аз лично не се интересувам купувам в крайна нужда. Нося си красива платнена в чаната и ми е много по-удобна и практична от еднократните найлонки
27 Soul Food 29.09.2012 | 13:34
Е, че ти няма да изхвърлиш една платнена торба само след една употреба, нали??
26 Soul Food 29.09.2012 | 13:33
Мда, ама това си е основна суровина според мен. Каквито и други производни да правят, това си е основен доход за тях.
25 Soul Food 29.09.2012 | 13:30
И аз така смятам -една реинвестиция в мощностите е много по-перспективен и удачен момент, отколкото пълното им забраняване или пускане.
24 Kokoto Monev 29.09.2012 | 13:30
Много е за една торбичка такава, да се дават цели 35 стотинки, и то да знаеш, че те ще си идват от твоя джоб и ще отиват по джобовете на държавата.
23 b g
Този коментар е маркиран като неуместен.
22 г-жа Тенджеркова 29.09.2012 | 13:13
Разумно решение, както и самите производители твърдят тези торбички са далеч по здрави и с по-малък екологичен отпечатък от платнените дори.
21 cvetomira ivanova 29.09.2012 | 12:51
Малоумно решение и типично по български, правим нещо винаги наполовина.
20 Soul Food 29.09.2012 | 12:47
Точно така Боряна. Нещата са просто обърнати нагоре с главата, а ние за едни торбички се избиваме...
19 Soul Food 29.09.2012 | 12:43
Е това е добре, според мен е по-важен въпроса за самото рециклиране на боклуците у нас и за повече информираност по отношение на начините за тяхното разделно събиране.
18 pushit realgood 29.09.2012 | 12:21
А дали ЕС няма да ни погне за това решение, наред с всички останали неща, които не сме изпълнили!
17 Margо Filipova 29.09.2012 | 12:04
Предвидено е в случаи, в които крайните разпространители – магазините и търговските вериги, си позволят да купят и предложат на клиентите торба, за която не е платена такса, да плащат глоба от 3 хиляди до 10 хиляди лева. Вероятно тия глоби щяха да затрият много производители !
16 Боряна Георгиева 29.09.2012 | 12:02
Този проблем не е до пари, нито до 35 ст. Зад него прозира некомпетентността на огробен брой чиновници, които работат уж, за да уреждат въпросите, касаещи околната среда, разделното събиране на отпадъците и пр. Все неща, които претърпяват пълен провал у нас, а в същото време говорим колко хубаво и чисто било на запад.
15 Боряна Георгиева 29.09.2012 | 11:58
Само дето предприятията, произвеждащи тези изделия, се занимават с производство на куп още изделия и съвсем не разчитата на единия приход от тобри.
14 Kokoto Monev 29.09.2012 | 11:57
Разгеле - проблемът вече явно е решен. Това може само да ни радва като българи, че така скъпият ни живот, няма да се оскъпи допълнително с тези 35 стотинки, за които говореха.
13 Georgi Hristov 29.09.2012 | 11:53
Това е добър пример за отстояването на позицията!
12 otvarachkata otvarakova 29.09.2012 | 11:46
така си е , да видим какво ще се намери
11 Шампиона С 29.09.2012 | 11:42
Аз също си мисля, че изборът им не беше особено удачен. Можеха да ги пренасочат към хартиени торбички или еко торбички и нямаше да се загубят работни места.
10 мистър питкин 29.09.2012 | 11:32
Може да се каже, но производството ще падне наполовина, например, а оттам и заплащането на работниците.
9 Nyia Pagan 29.09.2012 | 11:32
Приказка! Нещата във всяка сфера продължават да си карат по старо му - здравеопазване, образование, енергетика... Желязната китка на премиера нещо много взе да омеква.
8 мистър питкин 29.09.2012 | 11:31
Значи можело! А защо трябваше в началото да игнорират браншовиците и да не искат тяхното мнение? Защо винаги нещата трябва да опират до протест, за да има решение?
7 cvetomira ivanova 29.09.2012 | 11:29
Винаги има и се намира компромисен вариант!
6 Пламен Панайотов 29.09.2012 | 11:27
Ами, нали затова отидоха -да иска, и получиха това, което искаха. Сега бизнесът им няма да загине, а и работниците няма да останат без работа. Нещата си продължават да бъдат както преди.
5 Пламен Панайотов 29.09.2012 | 11:23
Това е едно много добро решения за този момент. Победа за протестиращите производители на тези торбички и не на последно място и на самите работници, които успяха да защитят своя хляб.
4 Velislav Zdravkov 29.09.2012 | 11:20
нещата се влошават с всеки изминал ден
3 Jana Kirova 29.09.2012 | 11:20
И сега последно колко ще струват найлоновите торбички на магазина? Или малките прозрачни и големите цветни ще са на една цена? Върнахте ни в епохата на младините на баба ми с платняни торби, които си шиеше от парчета от роклите и тъкмо беше в тон:)
2 Stefan Stoyanov 29.09.2012 | 11:20
Това пак е компромисен вариант,който на мен не ми харесва,но нали е криза и се гледа да се запази всяко работно място,защото тези торби,които са с по-гоялма дебелина,вярно че са за многократна употреба,но и те все някога се късат и пак ги изхвърляме като увреждаме природата,така че рано или късно и тях трябва да забраним.
1 Анита Кралева 29.09.2012 | 11:19
Добре, протестиращите поискаха исканията си, това е чудесно!

ТВ програма

Кино

  • Сега Говори сега следобеден блок
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:30 След новините
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Най-хубавите години от нашия живот...
  • 22:00 Моят плейлист
  • 23:00 По света и у нас
  • 23:15 Студио Х: Мадлен Колинс игрален...
  • Сега bTV Репортерите - поредица за...
  • 20:00 "Бригада Нов дом" - социален проект...
  • 22:00 "Под прикритие" - сериал, с.1, еп.12
  • 23:10 "Годзила срещу Конг" - екшън,...
  • 01:40 "Древно инженерство" - документална...
  • 02:50 "Вкусът на България" - кулинарно...
  • 03:20 "Търси се…" - токшоу с водещи Меги...
  • 04:10 "Мистър Пибоди и Шърман" -...
  • Сега Темата на NOVA
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
  • 22:00 "Неуловим" - с уч. на Джеймс...
  • 00:10 "Хубав ден в квартала" - с уч. на...
  • 02:00 "Четириноги приключения" - с уч. на...
  • 03:50 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 04:40 "Предложение за брак" - с уч. на...
  • 06:00 "Иконостас"
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.