Компанията за бързооборотни стоки "Юниливър Централна и Южна Европа"навлиза на пазара за сладолед в България - компанията е новият собственик на марките сладоледи "Дарко".
Това стана по силата на споразумение между "Юниливър" и инвестиционният фонд Balkan Accession Fund (BAF), благодарение на което компанията за бързооборотни стоки придоби марките, дистрибуторската мрежа (продажби) и производствения отдел на "Дарко".
Стойността на сделката обаче засега остава в тайна. Споразумението обаче трябва да получи одобрението на българските регулаторните органи за защита на конкуренцията.
"Дарко е ценна придобивка за нас, тъй като притежава добре познати марки и утвърдени позиции на пазара. Ние ще използваме силата на текущите бизнес активности и глобалната лидерска позиция на "Юниливър" в тази категория за по-нататъшното консолидиране на позициите ни в региона на Балканите", коментира председателят на "Юниливър Централна и Южна Европа" Марк Дезенфанс.
"Дарко" е втората по големина сладоледена компания у нас. Първи са Nestle ("Нестле Айс Крийм България" АД), които през 2005 година купиха "Делта". "Дарко" собственик на марки като "Ескимо" (Eskimo), "Казабланка"( Casablanca), "Уикенд"(Weekend), "Меджик Айс" (Magic Ice), "Фрии" (Free), "Белинда" (Belinda), "Аляска" (Alaska) и "Милка" (Milka).
Оборотът на "Дарко" през 2010 г. възлиза на 7 милиона евро (13.8 милиона лева). Като част от споразумението, близо 80 служители ще преминат към Юниливър. "Дарко" ще запази съществуващите си производствен персонал и складови съоръжения и ще произвежда сладоледените марки на "Дарко" за българския пазар.
BAF беше мажоритарен собственик на "Дарко" от 2007 г. Акционери във фонда са Румънско-американският инвестиционен фонд (РАИФ), Българско-американският инвестиционен фонд (БАИФ), Европейската банка за възстановяване и развитие, DEG (Германска компания за инвестиции и развитие), FMO (Холандска финансова корпорация за развитие), Черноморската банка за търговия и развитие, както и малки индивидуални и институционални инвеститори от България, Европа и САЩ.
"Юниливър" е един от водещите световни доставчици на бързооборотни стоки с активна дейност в повече от 100 страни и продажби в над 180 държави. Портфолиото на компанията включва известни марки, сред които Knorr, Dove, Lipton, Becel/Flora, Blue Band/Rama/Country Crock, Wall's/OLA/Langnese, Hellmann's, Calvé, Unox, Pond's, Lux, Axe/Lynx, Sunsilk, Vaseline, Rexona/Sure, Omo, Surf, Cif, Signal и Glorix/Domestos.