За да не се стресират децата, премахват оценките до трети клас

Родителите да няма да имат видеодостъп до стаите с матурите

по статията работи: iNews.bg | 26.07.2017 | 16:56
За да не се стресират децата, премахват оценките до трети клас

За да не се стресират децата в училище, от първи до трети клас те ще бъдат оценявани не с оценки, а с качествени показатели, чиито символи ще бъдат определяни от самите училища.

Например, за отлично представяне те могат да получат в тетрадката си печат във формата на звездичка или пък усмивка, съобщиха от Министерството на образованието. За всеки от показателите - отличен, мн. добър, добър, среден, слаб - трябва да има съответстващ на оценката-символ, пише Офнюз. Очаква се наредбата да влезе в сила наесен, в началото на 2017/2018 година.

Използването на близки до най-малките ученици символи ще "гарантира плавен преход между оценяването само с качествени показатели в началните класове и въвеждането на оценки с качествен и количествен показател в последния клас от началния етап", т.е. оценките от Слаб (2) до Отличен (6), с които децата трябва да свикнат в IV клас.

С друго изменение в документа се премахва изискването за писмена аргументация от страна на учителя при тестове с избираеми отговори. "С разработването на конкретни правила за оценяването на такъв текст се постига търсеният ефект от аргументацията", гласят мотивите на просветния министър Красимир Вълчев.

Уреждат се и случаите с ученици, допуснали над определен брой отсъствия, които не са се явили на изпити за срочни оценки по предметите, като им се дава възможност за полагане на съответния изпит на втора дата. При повторно неявяване тези ученици ще полагат изпит за определяне на годишната оценка. Проектът предвижда разпоредбата да се прилага, независимо дали ситуацията е в края на първия или на втория учебен срок.

В същото време се делегира право на педагогическия съвет на училището да преценява и при продължителни здравословни проблеми да може да удължава за  отделен ученик учебния срок, без да се налага ученикът да полага изпит за определяне на срочна оценка.

Въвежда се изискване и резултатите от учебната и производствената практика в процеса на придобиване на професионална подготовка да се оценяват чрез текущи изпитвания, като остава регламентът при производствената практика да не се формира срочна, а само годишна оценка.

"Това допринася за повишаване на качеството на обучението и по-тясна връзка между училището и работодателите", аргументират се от МОН.

По изрично настояване на системата резултатите от диагностиката на входното ниво ще се включат като текуща оценка.

Важна промяна се предвижда при провеждането на националните външни оценявания, например изпитите след VII, X клас и матурите в края на XII клас. Изпитните материали и правилата за оценяването на писмените работи няма да се утвърждават от министъра, а от специалисти по съответните учебни предмети.

От МОН защитават необходимостта от тази промяна "предвид необходимостта от повече прозрачност и в духа на необходимостта да се делегират повече правомощия, но и отговорности на специалистите", както и "с цел отграничаване на политическите и ръководните от чисто експертните функции".

Повишават се изискванията към членовете на националните и регионалните комисии за оценяване на изпитните работи. От тях вече ще се изисква да имат професионална квалификация учител по съответния предмет.

Това е "гаранция за по-висок професионализъм и качество и предотвратява включването в тези комисии на лица, които допълват норма преподавателска работа през конкретна учебна година, без да са специалисти по предмета", обясняват от министерството.

Родителите вече няма да имат право да участват в процеса на видеонаблюдение, осъществявано по време на матурите. Тази възможност им се отнема "с оглед необходимостта от опазване на личните данни".

В същото време се дава право на всяко училище да определи в правилника за дейността си реда за избор на родители–наблюдатели на процеса на провеждане на матурите. Това няма да правят обществените съвети.

С цел облекчаване на училищната документация при обучението на ученици със специални потребности, които са на индивидуални програми, те ще бъдат оценявани само с качествени показатели във всички класове.

 


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 История.bg
  • 22:00 "Адио, Рио
  • 23:30 Целуни ме концерт на Любо Киров
  • 01:00 Рецепта за култура токшоу с Юрий...
  • 02:00 История.bg /п/
  • Сега bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 Филм-концерт на Лили Иванова
  • 22:00 "Разследването" - драма,...
  • 00:40 "Закон и ред: Специални...
  • 01:40 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:10 "bTV разказва" - документална...
  • 04:40 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • Сега Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Топ Гън: Маверик" (премиера) - с...
  • 22:40 "А отборът" - с уч. на Лиъм Нийсън,...
  • 01:00 "911" - сериал, сезон 2
  • 01:45 "Престъпни намерения" - сериал,...
  • 02:30 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 04:40 "Любов на прага ти" - с уч. на...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.