Над 2 000 русенци ще могат да ходят на работа с влак, ако се осъществи идеен проект за градска железница, съобщават инициаторите, цитирани от БТА.
"Идеята е стара и датира от две години. Целта е съществуващата железопътна връзка да свърже централната жп гара на града с източната промишлена зона, индустриалната зона и индустриалния парк, които се намират след кръговото на Дунав мост, по пътя за град Мартен", обясни заместник-управителят на русенската фирма "Булмаркет" инж. Димитър Баев.
По думите му градски транспорт до там няма и в момента работещите в трите зони пътуват от града с фирмени автобуси или с личните си автомобили.
Проектът предвижда обособяването на 10 спирки по жп линията през града, като три от тях са съществуващи - Централна жп гара, Товарна гара и Русе-Разпределителна. Така ще бъдат обхванати централните квартали, както и "Родина" и "Здравец". При седем от спирките съществува и връзка с градските линии на автобусите и тролейбусите.
Първоначално идеята е тези влакове да бъдат работнически и да се движат сутрин и вечер. Целият маршрут пък е дълъг 20 км, а времето, за което ще бъде изминаван, е половин час.
При задръствания и лоши метеорологични условия се е стигало работниците да пътуват повече от час с автомобили или фирмени автобуси от града до индустриалната зона, обясни Баев.
Той допълни, че този вид транспорт е бърз и екологичен. Отделно, ще бъде облекчен и трафикът. Това е факт в цяла Европа.
"Ние ще закупим мотрисните влакове. Няма да са нужни повече от три. Ако не са чисто нови, инвестицията ще възлезе на около 2 млн. евро. Отделно, ще бъде изградена и информационна система", обясни Баев.
"Не смятаме да се плаща в кеш. Предвиждаме електронна система и достъпът да става чрез електронни врати. Качва се само този, който има карта. На база на това става отчитането на броя на пътуващите работници през месеца", допълни Баев.
Ако етапите се разширят и пътуването стане целодневно, то ще се мине на заплащане на едночасова карта или билет.
Ако жп транспортът се свърже с градския шосеен транспорт, ще доведе до една съвременна транспортна система.
Проектът е за публично-частно партньорство. В него трябва да се включат Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и Община Русе.
"Разговаряли сме с ръководството на НКЖИ и те ни подкрепят. Остава общината също да съдейства. Те ще трябва да изградят пероните на спирките", каза Баев.
За да се реализира този проект и от идеен да се превърне в работен трябва да се седне на една маса и да се разговаря, завърши специалистът.